Pages

Saturday, February 20, 2010

My family 2

Bersama Hubby tersayang

Di dampingi suami tercinta kami amat bahagia di kurniakan Allah swt , 5 orang permata hati.. 4 puteri dan "the only prince" si bongsu Muhammad Firdaus.

Kakak ~ Nabilah 'Izzati (20 tahun ~15 Sept. 2010) walaupun anak sulung.. tapi amat la manja, berperwatakan agak lembut.
Penuntut di Politeknik Sultan Idris Shah, Sabak Bernam dalam pengajian IT (sijil) dan akan mengakhiri pengajiannya bulan Mei, 2010.
Bila balik cuti tugasnya mengambil dan menghantar adik ke sekolah.

Anak ke dua ~ Nurul 'Ain (19 tahun ~ 25 Sept., 2010) tegas, manja, berkeyakinan, pantang nampak bantal (hehehe~ sorry 'Ain),
Memegang jawatan co-driver Abah.
Menuntut di UiTM, Melaka dalam pengajian Perakaunan (diploma). Baru menduduki semester pertama... (selepas selesai mengikuti kursus Pra. Perdagangan di UiTM, Jengka, Pahang sessi Julai 2009) long way to go. Mengadu pelajaran agak susah... ''itu la namanya belajar Nak.. susah tu la perlu di pelajari.'' Ummi dia memang boleh cakap je.. beri nasihat.. cuba buat sendiri.. huhuhu!! Hope she can do it.


Anak ke tiga ~ Nurul Hannah (16 tahun ~ 12 March, 2010) manja, berjiwa agak sensitif.., suka membaca novel.. berenang adalah minatnya
Pelajar di tingkatan 4.
Suka mencuba resepi masakan.. sekali sekala bila datang mood rajin dia.. :)

Anak ke empat ~ Nurhasyimah (14 tahun ~ 16 Januari, 2010) manja, agak lasak, suka berenang, aktif bersukan masa di sekolah rendah tapi sejak bersekolah menengah dah mula kurang aktif... Boleh la di harap untuk tolong Abah buat kerja sebab karakter dia yang lasak.
Pelajar di tingkatan 2.

Anak ke lima ~ Muhammad Firdaus (12 tahun ~ 28 April, 2010) tegas, boleh tahan garangnya.. huhuh!! Hero seorang la katakan kena la ada ciri-ciri berani dan pantang di cabar.. Walaupun begitu bersifat penyayang dan manja la juga..
Agak rajin tolong Abah bila di minta berbuat demikian...
Suka bermain bola sepak dan futsal..
Masih bersekolah rendah di tahun 6.

Mereka ni adik beradik bila berkumpul memang riuh rendah suasana dengan sakat menyakat, bertekak, gelaktawa, dan bila kala berjauhan dengan 2 orang kakak, adik-adik pulak amat lah terasa sunyi. Mulalah masing-masing rindu-rinduan.. dah menjadi resam manusia.. begitulah adatnya.

Do'a Ummi dan Abah agar kesemua anak-anak di lindungi Allah dalam kesejahteraan, pandai jaga diri dan tekun berusaha.. Semoga kesemuanya menjadi insan yang Soleh, Solehah, mempunyai sikap bertanggungjawab serta saling bantu membantu antara satu sama lain agar memperolehi kehidupan yang lebih baik di masa depan berbahagia hidup di Dunia dan di Akhirat.

"Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah." (Ali-Imran: 110)

"Ya Tuhanku jadikanlah aku dan anak cucuku orang-orang yang tetap mengerjakan solat, ya Tuhan kami, perkenankanlah do'a kami. Ya Tuhanku, ampunkanlah aku dan kedua ibu bapaku dan sekelian orang-orang mukmin pada hari hisab nanti." (Surah Ibrahim: 40-41)


My beloved family

My family 1

Saya seorang ibu yang menggelarkan diri sebagai "Ummi" untuk anak-anak tersayang,

panggilan manja "Yang" dari suami tercinta..

"Ayang" singkatan Sayang oleh ibubapa & adik beradik,

"Yayang ~ Ayang" ~keluarga sebelah Abah.

Rahah di kalangan rakan-rakan dan sanak saudara di sebelah Emak,

Nora bagi rakan-rakan internet dan Nor dalam urusniaga.

Banyaknya nama panggilan... tapi semua tu dari singkatan nama penuh NORAHAH..

(bermaksud Cahaya Kerehatan atau Cahaya Kegembiraan).

"Sayang" panggilan semasa baby kekal sampai la ni.. mmuaahh!! "Love this 2 names so much.."

Terima kasih Emak & Abah atas pemberian nama ni..
"I LOVE BOTH OF YOU. "


Anak ke 5 dari 8 adik beradik (3 orang abang, seorang kakak, seorang adik lelaki dan 2 orang adik perempuan). Kami di besarkan dengan penuh kasih sayang oleh Emak & Abah. Sejak dari kecil telah melihat begitu besar pengorbanan Emak & Abah membesarkan kami dengan susah payah, membanting tulang empat kerat dan kini keduanya telah menjangkau usia emas..
Istimewanya Emak.. semua pakaian anak-anak di jahit sendiri dengan kreativitinya. Manakala masakkan Emak memang sedap walaupun tanpa bubuh perasa tambahan "monosodium glutamate". Hidangan airtangan ibu la paling menyelerakan. Emak merupakan seorang yang rajin, penyayang dan amat tegas dalam serba serbi.

Abah pula dengan jerih payah mengayuh basikal berbatu-batu jauhnya ke tempat kerja meredah hujan panas untuk mencari rezeki bagi menampung kehidupan keluarga. Sakit pening kami dan melayan kerenah anak-anak di lalui oleh mereka dengan tabah. Bila anak-anak dah dewasa dan mula bekerja mereka mula merasa sedikit keringanan bebanan. Abang kedua memberikan motor 'scrambler' buat Abah menggantikan basikal yang dah banyak berjasa selama ni.. Eheh.. gaya orang muda Abahku ber'Scrambler'. Abah merupakan seorang yang lembut hati, penyayang, penyabar dan rajin bila bekerja. Semoga Allah membalas segala kebaikan mereka berdua.

Sebaik mungkin kami akan menjaga mereka, apatah lagi dengan keuzuran mereka kini..
Kakak Norafizah anak ke 3 ibu tunggal beranak 2 yang banyak berjasa pada Emak & Abah dengan membenakan mahligai baru buat Emak & Abah bersama keluarganya. Kakak telah lama berhenti kerja sebagai operator Motorola walau bagaimana pun rezekinya tetap ada. Alhamdulillah!
Di samping kakak dan anak-anaknya yang tinggal serumah dengan Emak & Abah, saya, abang ke dua dan adik bongsu tinggal berhampiran, jadi memudahkan kami mengunjungi mereka. Kami sentiasa do'akan kesejahteraan Emak & Abah juga semua ahli keluarga.



"Bismillah hi rahmaa nir rahim ~ Robbighfirlii wa li waa lidaiya warhamhumaa,
kamaa Robbayaanii shoghiiraa ~ Ya Tuhanku, ampunilah aku dan dua ibu bapaku
dan kasihanilah mereka berdua, sebagaimana mereka mendidikku semasa kecil.
Amiin... "

Emak dan Abah tersayang.



Hari pertama mendaftar di blogspot.


Hari ini dengan rasminya saya telah mendaftarkan diri menjadi ahli blogspot.com.



Salam perkenalan dari Nora.
(Sabtu~ 20 Februari, 2010
bersamaan 6 Rabiul Awal 1431 H) di Malaysia.


Klik di sini untuk hiasan dinding!!

Kat sini pun ada!!!


dan lagi...



LinkWithin

Related Posts with Thumbnails