Pages

Tuesday, March 23, 2010

Si Meow..Meow dan Nasib Si Anak Merbah



Inilah Si putih dalam kisah ini yang suka beraksi depan kamera
...pandai posing.. comel kan!!!


Si Anak Merbah di pohon ciku
~ ini hanya gambar hiasan dari koleksi album gambar 2 tahun yang lalu




Pagi tadi 23/03/2010 -Selasa~ sewaktu hendak menyidai kain di halaman rumah tetiba 2 ekor burung merbah berterbangan dan berkicau-kicau seperti berada dalam kecemasan... Ku lihat pohon inai di hadapanku bergoyang kuat..


Sarang burung di pokok inai yang menjadi intaian Si Putih


Rupa-rupanya.., Si Kucing Putih sudah mendapat mangsanya.. Anak-anak Merbah itu...
2 ekor anak merbah telah terjatuh dari sarangnya..



Ini juga gambar hiasan 2 ekor anak merbah dari koleksi album gambar di pohon ara
(pepohon rendang di sekitar kawasan rumah kami ni menjadi kegemaran burung-burung merbah membuat sarang)


Apa lagi.., Si Putih dan ibunya (Si Kelabu) pun terkam anak-anak burung ini dan menjadi habuan untuk hidangan sarapan paginya..


Anak burung merbah yang baru menetas di pohon ara yang sedang menanti kepulangan ibunya ke sarang..
~ dari koleksi album gambar yang lalu


Sewaktu dalam gigitan Si Putih .... terdengar lagi cicitan anak burung tu... eeeeeee tak sampai hatii.. kasihan sungguh....tapi nak buat camne ...tak boleh nak selamatkan anak burung itu sebab dah berada di taringnya.. lagipun memang makanan meow..meow pun.. Geli-geleman tenguk dia makan dan simpati pula dengan Si Anak Merbah pun ya juga....

Kalau tanya Si Putih tu... "Tak kesian ke dengan anak burung tu?"
Tentu dia akan jawab.. "Memang makanan aku..memang makanan aku!!"


Bukan main lagi Si Putih ni merenung kamera kannn!!!


Owh gitu ya... ya la tu!!! Binatang mana ada dosa membunuh kannn... Memanglah dah menjadi lumrah alam begitu adatnya.


Ini adalah ibu Si Putih (Si Kelabu) bersama adik-adik barunya 7 ekor semuanya...
banyak nyerrr!!! ~ kus semangat!!!
(pertama kali saya dapat lihat kucing yang beranak lebih dari 3 atau 4 ekor)


Si Kelabu (ibu Si Putih) pula memberikan anak burung di gigitannya buat anak-anaknya yang masih kecil... tapi hanya seekor aje dari 7 ekor yang yang mendapat habuan.


Si kecil yang garang... bila mendapat habuan ini.. tak padan dengan kecilnya!


"Grrrrrrr...jangan dekat ini aku yang punya.. jangan kacau aku..."
Kasihan yang lain hanya memerhati saja


EEeeeeee.. Siannn!!! Twit..twit..twit.. anak burung itu masih bernyawa lagi... bila telah senyap barulah dia meratah anak merbah dengan lahap ...grrrrrrrrrrrrrr... garang bunyi si anak kucing itu.. dia kedekut!! Langsung tak nak berkongsi... Tidak seperti ibunya yang mengutamakan anaknya.. lebih dari diri sendiri.. Si kecil itu terus meratah-ratah anak burung itu tanpa menghiraukan adik beradiknya yang lain.. Yang lain hanya memerhati saja...


Nyum..nyumm..mmm dah tinggal sikit lagi..
seekor lagi memerhati je dari bawah mesin basuh tu...

(Anak-anakku tak sanggup melihat gambar-gambar ini)
Umminya pun sebenarnya rasa kasihan
tapi nak jadikan bahan N3 snaplah juga..foto-foto yang tertera ini..


Ini adalah makanan harian kucing-kucing tersebut...
manakala kucing yang sudah mendapat habuan daging burung tadi
dah tak heran untuk menyentuhnya..
kerana kekenyangan dan mungkin rasanya lebih lazat lagi..


Pengajaran dari sini, binatang juga mempunyai sikap kasih sayang yang mendalam pada anak-anaknya dengan cuba sedaya upaya mereka untuk memberi perlindungan yang sewajarnya... Ibu merbah cuba melindungi anaknya tapi apakan daya dia tidak berkeupayaan kerana tubuhnya yang kecil..., Si ibu kucing pula mengutamakan anaknya dari diri sendiri!!
Tapi mengapa di kalangan manusia sendiri ada yang sanggup membuang anak dan mendera?? Di manakah nilai kemanusiaan dan kasih sayang yang telah Allah anugerahkan akal fikiran? Keruntuhan akhlak dewasa ini juga amat menakutkan..

"Ya Allah, berikanlah perlindungan kepada kami dari perbuatan yang sia-sia dan kekalkanlah sifat kasih sayang sesama manusia." Amiin.


Ibu burung merbah hanya termenung jauh
tak dapat menyelamatkan anaknya..

Telur burung merbah dan sarang yang sungguh kemas dan cantik sekali.
Begitulah kekuasaan Allah memberi keistimewaan
dan kebolehan mengikut kategori makhluk yang telah Allah tetapkan kejadiannya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails