Pages

Tuesday, June 15, 2010

Cuti-cuti



Salam sejahtera.

Selamat bercuti buat anak-anak semua... Bagi yang sedang menghabiskan cuti dengan melancong bersama keluarga semoga percutian ini meninggalkan kenangan manis yang membahagiakan, akan bertambah erat lagi kemesraan dan ikatan kekeluargaan.

Seminggu lebih sudah suasana rumah ni riuh rendah kerana anak-anak telah berkumpul kembali.. pelbagai ragam dan karenah yang tercetus.. setiap seorang mempunyai karekter berbeza...Jangan nak manja-manja sangat duhai anak-anakku... belajar buat kerja rumah pulak...  Kebetulan pula 2 komputer dah masuk 'klinik' jadi satu je yang masih berjasa dalam masa cuti sekolah  ni... Sabor la ya menunggu giliran.. tak de la memasing memaku jer kat depan skrin tu.. pelbagai kerja sebenarnya boleh di lakukan jika bijak merancang sesuatu.


Masa terluang ni lah pelbagai benda boleh di buat.. Menghafal do'a ke? Menghafal surah-surah Lazim yang pendek (الملك - الرحمن - السجدة - الإنسان - الواقعة) dan panjang (مريم - طه - يس - الكهف ) ke?   Memasak ke?  Bersihkan laman ke... Buku-buku dalam almari tu pun banyak boleh di baca.. pilih je yang mana satu... Takde sebab nak merungut boring eyh!! Ish..ish.. mulalah Ummi membebel rimas dan risau kalau anak-anak buang masa begitu sahaja dan tak reti buat kerja-kerja rumah  ni. 


STUDY - satu lagi arahan yang sering bermain di bibir ibu dan bapa bila melihat anak leka bermain atau asyik menonton tv atau dok mengadap komputer.... jawapan dari anak-anak pula .... "nantilah... cutikan untuk berehat, nak hepi hepi....." satu lagi excuse.. 


HOMEWORK dah siap? PERINGATAN: Baik gi check sebelum buka sekolah nanti..
Jangan MALAS!!!!!! 

Cuti sekolah ni tak pergi berjalan ke?  Satu lagi soalan yang sering di utarakan oleh anak-anak bila cuti sekolah..
Sebab dah menjadi kebiasaan sebelum ni setiap cuti panjang akan ada sahaja rancangan percutian dengan melancong tapi sejak 2 orang dari anak telah sambung belajar di luar daerah jadi dah kerap menghantar dan mengambil mereka walaupun tiada cuti panjang.. cukuplah tu anak-anak... dah puas juga berjalan kann.. Di lain masa la pula ya..
Lagipun Atok tak berapa sihat,  pemerhatian dan tumpuan perlu di ambil berat terhadap kesihatan Atok.  Sering-seringlah temankan Atok semasa cuti ni.. terhiburlah juga Atok melihat cucu-cucu berada di samping.

Manafaatkanlah percutian ini dengan sebaik mungkin.. *Masa itu emas*.. harga yang tak ternilai dan tidak boleh di jual beli... Hargailah masa supaya tidak menyesal di kemudian hari.. 

Hasil percubaan membuat cheese cake yang dilakukan oleh anakku Hana (anak ke 3)


Syima (anak ke 4) dengan sukarelanya mencuci kereta dan motosikal... 
Cuci bersih-bersih ya Syima... :)




Mengambil Nabilah pada 26.05.2010 (sehari selepas Atoknya pulang dari hospital)
di rumah sewa di Sabak Bernam..
Selesai sudah pengajiannya di PSIS.

 







Menikmati hidangan makan malam bersama keluarga di tepian pantai (21 Km dari rumah)


SUNSET

Puji-pujian dengan nama Allah, panorama senja yang sungguh mengasyikan..."Maha Suci Allah"

SELAMAT BERCUTI!!!!!


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails