Pages

Friday, January 28, 2011

Majlis Tahlil anjuran unit kebajikan khairat kematian (Biro Kebajikan dan Sosial Masjid Asy-Syarif Meru)

Khamis 27.01.2011:


Setiap malam Jumaat Masjid Asy-Syarif Meru mengadakan majlis Tahlil dan bacaan Yaasin.. Semalam 27.01.2011 saya dan suami mewakili bagi pihak waris Allahyarham Abah di jemput untuk menghadiri majlis tersebut oleh AJK masjid bahagian unit kebajikan khairat kematian bagi ahli keluarga mereka yang telah kembali ke Rahmatullah pada bulan Disember 2010 dan Januari 2011. 

Selepas solat maghrib berjemaah, diikuti majlis tahlil dan bacaan Yaasin juga do'a yang di ketuai oleh Imam Masjid, yang berbahagia ketua kampung menyampaikan sumbangan berupa wang, surah Yaasin dan sejadah kepada seorang  ahli waris setiap wakil keluarga Allahyarham dan Allahyarhamah .. 
Alhamdulillah! Ku sungguh terharu sekali atas apa yang dilaksanakan oleh AJK Masjid dan ADUN Meru atas usaha mereka menjaga kebajikan penduduk di kariah masjid dan kariah surau-surau sekitar Meru.  Kehadiran ramai ahli jemaah lelaki dan wanita menunaikan solat fardhu berjemaah dan juga setiap kali ada majlis pengajian ilmu atau majlis amal di masjid ini juga sungguh menggalakkan..Alhamdulillah..  Selain itu turut di sampaikan sumbangan hadiah kepada pelajar cemerlang UPSR, PMR dan SPM disusuli dengan jamuan makan selepas menunaikan solat Fardhu Isya'.  

Turut hadir ialah sahabatku Dr. Nila Ratna binti Hj. Suien yang turut sama mengambil hadiah kecemerlangan SPM di wakili oleh suaminya  untuk anakanda yang di kasihi Allahyarham Luqman Hakim Bin Zamalolaily yang kembali ke Rahmatullah pada Januari 21, 2010 setahun yang lalu akibat kemalangan jalanraya tak jauh di tempat anakku  kemalangan tempohari.. Al-Fatihah.. semoga rohnya di cucuri rahmat oleh Allah s.w.t dan di himpunkan bersama para solehin.. (Allahyarham tiada kesempatan mengetahui keputusan peperiksaan kerana peristiwa itu berlaku semasa Allahyarham sedang menunggu keputusan SPM). Dr. Nila juga menghadiahkan sebuah kitab surah Yaasin buatku bagi mengingati tahun pertama kembalinya anaknya disisi Allah..

Ku dan suami mewakili bagi pihak keluarga Allahyarham Ayahanda Hj. Asfandi mengucapkan setinggi penghargaan di atas sumbangan ini dan semoga Allah s.w.t merahmati jemaah yang menghadiri majlis tersebut dan juga pihak AJK masjid Asy-Syarif dan juga kepada wakil rakyat YB Dr. Hj. Abd. Rani diatas amal bakti mereka. Tak ketinggalan buat yang di hormati Kak Hajjah Rahemah binti Mohd. Kassim merangkap ketua biro diatas jemputan khas tersebut.

25.12.2010 - 25.01.2011 genap sebulan Allahyarham Ayahanda pulang ke alam baqa'.... Kasih sayangmu Abah... tiada pernah luput dalam ingatan kami..  AL-FATIHAH...


"Segala puji milik Tuhan Yang Maha Agung Pemilik Seluruh Alam ini, selawat dan salam atas Rasul Junjungan, Nabi Muhammad s.a.w., ahli keluarga dan para sahabat baginda. Ya Allah ajarkan kepada kami ‘ilmu yang bermanfaat, dan berikan manfaat kepada kami daripada ‘ilmu yang Kau ajarkan. Ya Allah, jadikanlah kami, ibu bapa dan keluarga kami serta umat Nabi Muhammad s.a.w. yang lain hamba-Mu yang istiqamah dan ikhlas mentaati-Mu. Jadikanlah akhir hayat kami dalam husnul khotimah dan melafazkan kalimah tauhid.  Ya Allah, Rahmatilah roh-roh para rasul, anbiya', ahli keluarga, para mujahid, mukminin dan mukminat, kurniakanlah kesejahteraan dan kebahagiaan mereka di alam baqa' dan di akhirat kelak... Amin Ya Rabbal Alamin."

Thursday, January 27, 2011

"Orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa"

Limau Korea.. 
Selamat Tahun Baru Cina buat rakyat Malaysia berbangsa Cina..
Semoga hidup harmoni dan makmor..


Rabu 26.01.2011:   

Pepagi lagi Che Abang dapat panggilan telefon dari tauke Mr. Yong yang datang dari Rawang ajak minum pagi..  awalnya jam 7.20 pagi dah sampai Klang..
Selepas menghantar anak ke sekolah Che Abang menerima pelawaan Mr. Yong dan  seorang lagi rakan sama bidang kerja..

Murah rezeki bangun awal ni kann.. Terutama sebagai umat Islam permulaan jadual seharian ni sangat cantik, memang di wajibkan bangun awal pagi bagi menunaikan solat fardhu Suboh terlebih dahulu.  Sujud patuh dan mengucap syukur kehadrat Illahi kerana Allah dengan rahmat dan kasih sayangnya masih memberi ruang bernafas dan meneruskan kehidupan yang merupakan persinggahan sementara waktu.. Seterusnya melaksanakan tanggungjawab mencari rezeki, menimba ilmu, dan menguruskan rumahtangga.. Udara pagi ni masih segar dan nyaman.. sedangkan binatang-binatang seperti burung-burung juga riang berkicau mencari rezeki di awal pagi... ayam telah berkokok sebelum fajar lagi..

 Saidatina Aisyah r.anha berkata,  Rasulullah s.a.w bersabda “Berpagi-pagilah mencari rezeki, kerana sesungguhnya berpagi-pagi itu membawa berkah dan menghasilkan kemenangan”.
  
Bak kata pepatah ni pula "Early to bed, early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise".

Bekerja sendiri ni pulak bergantung jenis urusan yang di jalankan.. ada tu nampak macam rehat sepanjang masa... ada saja di rumah.. banyak masa bersama keluarga..  bebas nak kemana-mana tanpa had. Jadual sendiri buat..  Sepertimana Che Abang pepagi hari waktu bekerja begini ada masa terluang, member ajak keluar memang tak de masalah baginya.. 


Balik minum pagi bawa buah tangan yang di beri oleh tauke Yong ni.. Buah limau Korea..  Terima kasih banyak-banyak Mr. Yong.. Selamat Tahun Baru Cina.. Semoga rezeki Mr. Yong bertambah-tambah dan Allah bukakan pintu hati dengan memperolehi taufiq dan hidayah dari NYA.   Mr. Yong banyak baik....

Seronok dapat pemberian dari orang ni kan.. besar tapak tangan nyiru kami tadahkan.. heheh.. Rezeki jangan di tolak.. musuh jangan di cari... Orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa.. Hidup muafakat membawa berkat.. masyarakat harmoni negara aman damai...

Semoga kita menjadi rakyat yang sentiasa bersyukur di atas segala limpah rahmat nikmat yang telah Allah kurniakan dan keharmonian di negara yang bertuah ini... walaupun berlainan bangsa dan agama tapi keakraban dan permuafakatan itu merupakan suatu nilai murni perlu di pupuk di setiap hati sanubari manusia...  sekurang-kurangnya pekerti yang baik itu akan menjadi contoh teladan untuk di contohi. Tidak perlulah tuduh menuduh, memburuk-burukkan dan mencari salah antara satu sama lain... lebih-lebih lagi bila saja diadakan pilihanraya mula panas telinga mendengar pelbagai tuduhan.. cerca mencerca..  adeih.. jadikanlah pilihanraya ni bersih dari benda-benda macam gini.. 

Sekarang masyarakat dah pandai menilai ... teknologi maklumat semakin canggih kan... Mereka dah kenal mana intan mana permata.. Kadang yang pelik tu bila ada pilihan raya barulah timbul kisah-kisah yang meluatkan muncul kembali.. Inilah topik yang selalu kedengaran sosek ...sosek.. kedai kopi kannn.. Mulalah syaitan memainkan bibit-bibit peranannya cucuk menyucuk.. orang yang tak ada kena mengena pun terbabit.. Nauzubillahiminzalik!!!


Sebenarnya tak berapa minat nak masuk campur hal-hal politik ni... masing-masing dah pandai menilai yang mana baik dan buruk.. Siapa yang ikhlas bekerja untuk berbakti pada masyarakat dan tidak bermuka-muka itulah yang memikat hati rakyat.. Pemimpin yang ikhlas ni sentiasa bekerja dengan jujur walaupun tiada pilihanraya.. dan menjalankan tugas dengan baik dan amanah... Manakala yang bermuka-muka ni bila pilihanraya barulah nampak batang hidung dan menampakkan kebaikannya... Fikir-fikirkan!! 

Bila menonton drama Korea berkenaan politik ni... kita sedar itulah gambaran sebenar dunia politik ini.. Layan cerita Big Thing dan Giant  kini di Astro Beyond..One HD CH393..ngeeee.. Ada teladan dalam kisah drama ini...
Yang baik kita jadikan teladan yang buruk di jadikan sempadan.. 

Tuesday, January 25, 2011

25-12-2010 ~ 25-01-2011 (Abah sentiasa di hati kami - AL-FATIHAH)


Hari ini 25.01.2011 genap sebulan Abah menemui Al-Khaliq Yang Maha Esa... AL-FATIHAH

"Ya Allah ampunkanlah segala dosa-dosanya dan terimalah segala amalan baiknya..lapangkanlah rumah barunya, tempatkanlah ia di taman-tamanmu yang indah... sejahterakanlah dan cucurilah rahmat kebahagiaan ke atas rohnya Ya Allah... dan himpunkanlah ia bersama para solehin.. Amiin".

Kami sentiasa menyayangi dan merinduimu Abah. Tidak sesekali kami lupakan segala jasa baktimu yang tidak terbalas oleh kami duhai Abah.... Ketabahan dan sifat sabar Abah mengharungi segala keperitan dan kepayahan tanpa keluh kesah agar berbalas pahala kebaikan.. Akhirnya Abah di samping isteri tercinta menguntum senyum bahagia di kelilingi kasih sayang anak cucu dan insan-insan yang di sayangi menikmati kesederhanaan kesenangan..   Kasih sayang Abah yang di curah sentiasa membelai jiwa yang merindu..  Allah s.w.t. lebih menyayangimu.. Abah telah hampir dengan Allah.. telah mengetahui rahsia di alam sana.. apakah isi dan kandungannya.. hanya kami tidak mengetahui khabar di sana. Bagaimanakah suasananya?? Hanya Allah ta'ala dan para malaikat yang mengetahuinya.. Do'a kami Abah bergembira dan sedang berbahagia di sana sambil menikmati keindahan yang tidak pernah kau temui di dunia.. 
Ya Allah sampaikan salam rinduku buat Abah.. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar dan sentiasa mendengar bisikan kalbu hambanya.. Ku mohon pada Abah do'akan keselamatan, kebahagiaan kami di dunia di akhirat dan di lindungi dari segala gangguan kejahatan keatas kami anak cucu dan zuriat Abah di dunia ni ya!!  

Tiga amalan yang tidak memutuskan hubungan dunia dan alam baqa' buat insan di sana.. do'a anak yang soleh, amal jariah dan ilmu yang di ajar sewaktu hidup dan di manafaatkan oleh pengamalnya..
Hadis riwayat Muslim ~ "Jika anak Adam meninggal dunia, maka amalnya terputus kecuali tiga perkara, iaitu sedekah jariah (wakaf)., ilmu yang bermanafaat dan anak soleh yang berdo'a kepadanya".

Kita yang masih bernyawa, roh yang masih menemani jasad... harus terus berusaha memperbaiki kesilapan dan menambah segala ruang kosong yang kekurangan amal dalam jiwa.. sentiasa ingatkan diri.. Jangan jemu mendengar nasihat yang berulangkali.. ia tidak merugikan.. Ingatkan pada diri jangan lupa mendo'akan mereka yang telah pergi mendahului.. kelak kita akan menyusul datang menemui Allah Yang Maha Esa.. Sudahkah kita siap dengan bekalan?? 

O Allah.. tetapkanlah kami dalam iman dan janganlah di bolak balikkan hati setelah kau beri peringatan dan petunjuk jalan.. Tetapkanlah hati kami patuh akan perintahMu dan menjauhi segala kemungkaran.. Bersihkanlah jasad dan roh kami bila bertemu dengan Mu.. Kami insan yang terlalu lemah dan banyak melakukan kesilapan.. Ampuni kami Ya Allah! Sungguhnya Kau Maha Pengampun lagi Amat Mengasihani."

Sup ikan haruan dan sup ikan gegerut cendawan jebal



Sejak kawan Hannah bawakan ikan haruan semasa datang ziarah tempohari supaya lukanya cepat sembuh... nampaknya Hannah suka makan ikan haruan ni.. Jadi beberapa hari berikutnya suamiku pun belilah ikan haruan di Tesco.. tapi rasanya agak berbeza sedikit dari yang kawan dia bawa.. Ikan haruan yang di bawa oleh kawannya adalah hasil tangkapan sendiri... rasa manis dan lemak.. memang sedap la.. (malam sebelum ikan tu di buat lauk ikan ni sempat meronda ruang dapur rumah... melompat keluar dari baldi yang bertutup.. ku memang geli nak memegangnya.. jadi suami mencari di sekitar dapur di bawah rak pinggan di bawah meja merata -rata dia berkeliaran.. Akhirnya jumpa, terperesuk haruan ni di bawah rak, apalagi bila dapat kali  ni atas penutup tu hempap dengan lesung batu pulak.. hmmm selamat dia di dalam baldi tu hingga ke esokan harinya.. menanti kedatangan assistantku untuk menyiangnya.. ku tak sanggup melakukannya dengan ikan hidup-hidup ni)


Sup ikan gegerut bersama cendawan jebal dan kentang

Lauk pindang ikan haruan yang lalu kakak ku yang tolong masakan.. Tidaklah hari-hari ku hidangkan lauk ikan haruan pada Hannah jemu pulak dia.. Selang beberapa hari suami beli lagi seekor ikan haruan di pasar yang ini nampak besar sedikit.. Kali ni penjual tu tolong siangkan sekali... ku memang tak berani nak pegang dia hidup-hidup..  Kali ini ku masak sendiri. Sup halia ikan haruan (untuk hidangan Hannah seorang) dengan ketumbar yang di kisar bersama bawang dan halia di tapis dan di ambil airnya sahaja untuk di jadikan air sup kemudian ku hiriskan halus-halus halia agar anakku makan sekali halia tu bagi menyusutkan bengkak (angin barangkali) di kakinya itu agar cepat susut. (Selain tu ku tuam kakinya dengan air panas suam).  

Kaedah yang sama juga dengan air ketumbar tadi ku masak sup ikan gegerut di tambah dengan cendawan jebal dan kentang.. (hidangan untuk seisi keluarga) memang berbeza rasa sup bila di tambah dengan cendawan ni.. Bahan tumisan dan bahan-bahan lain sama seperti masak sup biasa je...

 Cendawan jebal - yang ni agak keras seperti kayu.. di rendam terlebih dahulu barulah di masukan ke dalam sup yang sedang mendidih.. setelah cendawan agak lembut baru masukan ikan (cendawan jebal ni bila di makan ia agak kenyal bila di kunyah..)

Alhamdulillah hari ini 25.01.2010 Hannah bertekad ke sekolah walaupun luka dah kering, tapi belum baik sepenuhnya kerana jalan masih terdengkut lagi dan masih bengkak di kakinya mungkin kerana dia paksa untuk berjalan... Hannah risau sebab terlalu banyak pelajaran tertinggal dan sudah tentu homework bertimbun perlu disiapkan..  Ku menghalangnya kerana masalah pula baginya untuk naik ke tingkat tiga kelasnya tu.. . sebab cuti sakit masih ada 2 minggu lagi.. tapi kerisauan dia dah melampau sangat.. Abah Hannah hantar jugalah ke sekolah atas kehendaknya... 


Balik sekolah tadi dia nampak seperti biasa cuma dia kata naik tangga okay tapi nak turun tangga agak menyakitkan.. ku bertanya  "besok nak pergi sekolah tak????"  Dia sengih je sambil jawab.. , "pergilah... kerja sekolah banyak".  Hendaknya semangat rajin ke sekolah tu di teruskan ya Hannah... Selamat belajar!!!



Sunday, January 23, 2011

Alhamdulillah!! Syukur nikmat

 Cantik beg ni... Ummi suka sangat..!! Jutaan terima kasih Anakku Hannah.
(Awal Januari... pemberian hadiah sebelum Hannah eksiden pada 7 Januari, 2011)

 Abah suka pakai baju pemberian Hannah ni... :)

Terima kasih Hannah di atas pemberian hadiah yang sungguh cantik ni buat Ummi dan Abah hasil titik peluh Hannah bekerja di musim cuti sekolah yang lalu... Alhamdulillah. ... tak lupa juga untuk Nabilah yang dah bekerja dan sentiasa memberi setiap bulan.. dan Nurul 'Ain yang turut sama ingat kami. Oh ya Syima pun sama gak ... Kesian korang... cuti sekolah tempohari tak de masa rehat sepenuhnya.. semua nak sangat cari duit poket sendiri.. adalah keberkatannya tu gunakan masa dengan bermanafaat.  Lagi pun dari korang merungut tak dapat nak berjalan masa cuti sekolah ada juga peluang bekerja kann.. Tahun lalu (2010) memang tak plan nak berjalan ya anak-anak, kecuali ada jemputan kenduri kendara dari saudara mara kerana situasi yang tak mengizinkan, ketika tu Ummi perlu beri perhatian untuk Arwah Atok yang sedang sakit.. jadi tak boleh nak berjauhan dan berpergian lama.


Sebenarnya Ummi dan Abah tak pernah mengharapkan apa-apa namun sentiasa berdo'a agar anak-anak di pelihara Allah dan berjaya mencapai cita-cita dan mencapai kebahagiaan hidup di dunia dan di akhirat..

Sebagai orang tua memang tanggung jawab kami untuk mendidik dan menyediakan segala keperluan... kini anak semakin membesar dan di harap kematangan akan mengajar mereka erti hidup yang semakin mencabar kini.


Pemberian anak-anak ini di terima dengan rasa syukur kerana tanda kasih mereka pada kami.. walaupun kami sebenarnya tidak mengharapkan sebarang balasan dari mereka.. Kasih sayang anak-anak yang di kasihi lagi amat di sayangi amat kami hargai.. Ummi dan Abah saaaaaaaaaaayannnnnnnng anak-anak semua teraaaaaamat saaaaaaangat.. Kasih dan sayang Allah s.w.t. juga Rasulullah yang amat kita kasihi melebihi segala-galanya.. kasih sayang kerana Allah s.w.t .

Mungkin anak-anak ni mencontohi sikap Abahnya yang tidak lokek. Ini juga merupakan satu terapi minda dan jiwa...  bila kita memberi hati merasa tenang dan mengembirakan hati orang yang menerima dan mengeratkan lagi silaturahim sesama insan.. 

 Leather Handbag comel warna coklat ni hadiah perkahwinan dari suami 21 tahun yang lalu.. masih molek lagi!!!

Dua beg tangan yang kelihatan tersorok tu (dark brown dan beige color) sudah banyak 'kecederaannya'
dek kerana jasa pada tuannya sayang nak buang... biarlah ku jadikan koleksi..

Saturday, January 22, 2011

"Malang tidak berbau"

 Kelihatan lori di selekoh tu lah tempat kejadian berlaku..

Saat paling kecut perutku bila mendengar khabar pabila berlaku sesuatu musibah keatas kaum keluarga atau kenalan yang rapat.. terutamanya bila membabitkan kemalangan...  Kekadang hanya mendengar khabar belum lagi nampak tubuh keadaan sebenar kejadian pun badan boleh jadi cemas, longlai, berdebar-debar, seram sejuk dan paling teruk rasa macam nak pitam...  rasanya lemah semangat diriku ini... atau adakah psikologinya ( "ψυχή" (Psychē yang berarti jiwa) dan "-λογία" (-logia yang artinya ilmu) ) memang begitu... membabitkan naluri atau bila otak menerima khabar sebegitu rupa ia terus menyelinap ke sel-sel darah dan menjadikan anggota kita merasa sebegitu rupa??
Masa tu hanya do'a, zikir dan istighfar kepada Allah s.w.t bagi memberi kekuatan pada diri memulihkan semangat... 


Bila adik beradik atau anak-anak terbabit dalam kemalangan diri sendiri pulak yang terasa sakitnya... tapi bila diri sendiri yang terbabit boleh kawal diri. 

Sebenarnya nak cerita sikit apa yang dah berlaku baru-baru ini keatas anak ketiga ku.. Nurul Hannah.  Pada petang Jumaat, 7hb. Januari, 2011 (baru seminggu di tahun baru) yang lalu telah berlaku sedikit kemalangan kecil keatas anak gadisku Nurul Hannah yang terjatuh dari motor yang terbabas ketika melalui jalan selekoh di Setia Alam untuk pulang menunaikan solat selepas study 'Add Math' bersama seorang rakan. (Selekoh tu agak bahaya kerana selain jalan yang kurang rata dan terdapat batu-batu kerikil di situ di tambah dengan jalan yang licin selepas hujan) Mereka menunggang motosikal memasing.  Nasib baik ia tidak melibatkan kenderaan lain.. Sebenarnya sebelum kejadian kami pun nak keluar untuk mengambil 'Ain di Shah Alam yang menumpang kereta kawannya dari Melaka.  Jadi disebabkan hujan renyai-renyai kami nak tumpangkan Hannah sebab melalui jalan yang sama tak jauh pun dari rumah.. tapi beliau enggan kerana berpendapat lebih mudah pergerakannya jika membawa kenderaan sendiri.. Sebagai orang tua ni.. memang selalu terbit rasa risau dalam diri jika anak keluar menunggang motosikal ni...dok memikirkan keselamatannya dan pelbagai lagi..

Kebetulan ketika berlaku kemalangan itu diriku dan suami berada tidak jauh dari tempat kejadian selepas mengambil 'Ain yang baru pulang dari Melaka di bus stop di hadapan Plaza Masalam, Shah Alam..  Setelah menunaikan solat Maghrib di Giant, Klang Sentral.. Meru, kami singgah makan di salah sebuah restoran berhampiran.. makan masa tu memang tak berselera.. tak tau mengapa... sedang kami menjamu selera tetiba suami menerima panggilan telefon dari nombor yang di kenali iaitu Hannah.. masa tu tidak mengesyaki apa-apa dikiranya Hannah saja nak test guna telefon bimbit yang baru di belinya pada malam sebelum kejadian.. Tetiba raut wajahnya nampak terkejut... tapi masih terkawal... 


"Jom kita tengok Hannah?" suami terus bergegas meninggalkan meja makan dan menjelaskan bil.... "Kenapa dengan Hannah Bang?" , ku bertanya..
"Kawan dia beritahu Hannah eksiden!".... terus berderau darahku dan berdegup jantung... "Kat mana Bang, macam mana keadaan dia?"
"Di selekoh berhampiran Tesco.."  Ku dan 'Ain dah rasa berdebar... berdo'a agar Hannah tidak apa-apa.. suami tak beritahu keadaannya..
Beliau tahu diriku ni jenis yang mudah panik dan gabra.. Kami tak bercakap banyak, kereta di pandu meluncur sederhana laju menuju ke tempat kejadian.. Beberapa minit kemudian bos Hannah 
(bos tempat dia bekerja sementara masa cuti sekolah akhir tahun lalu Nov./ Dis. 2010), telefon... memberitahu beliau telah berada di lokasi tempat Hannah eksiden dan menawarkan diri untuk bawa Hannah ke hospital.. Bila dengar hospital ku tak dapat lagi nak bayangkan bagaimanalah keadaan dirinya sekarang ni!!

Kami membuat pusingan U dari laluan Giant melalui bawah jejambat menuju ke Tesco... dari jauh kami dah terlihat kereta polis dan banyak kenderaan berhenti di tepi jalan... "Ya Allah, apa dah jadi dengan anakku...".  Debaran semakin kuat.. degup jantung semakin kencang... nafas terasa sesak.. 




Bila dah hampir 'Ain memimpinku takut ku terus menyeberang tanpa menoleh kiri kanan jalan untuk melihat keadaan anak.. setiba di situ.. orang dah mengerumuni anakku.. dan kelihatan beliau berada dalam keadaan separuh sedar sambil di pangku oleh seorang wanita... polis mengawal keadaan lalu lintas.. Suamiku terus bergegas melihat keadaan Hannah.."O.. Anak Abah!!"


Dalam kesamaran cahaya kelam-kelam di situ.. ku lihat tiada apa sangat kecuali luka-luka kecil di kaki dan tangan.. sewaktu diangkat masuk ke kenderaan bos BK kelihatan darah mengalir di kaki kanan dan kecederaan di bahu kiri.. Ku menyambut Hannah dari dalam.. dan memangku kepala dan menahan bahunya yang sakit.. diri ku terasa lemah namun cuba ku kuatkan semangat agar dia juga perlu kuat.. bila Hannah menahan sakit dan suaranya yang agak lemah untuk bersuara dan mula bertanyakan ku apa yang dah berlaku..


Rupanya dia tak sedar apa yang dah terjadi... semakin risau pulak..ku di buatnya. Tak renti ku ajar beliau supaya beristighfar dan ingat Allah banyak-banyak.. bagi menenangkan emosinya dan ajak dia bersembang agar beliau berada dalam sedar..


Bos beliau dan seorang lagi pekerja BK sebolehnya cuba membawa dengan secepat mungkin untuk menuju ke hospital tapi jalan agak sesak di bandar Klang ketika itu.. Akhirnya selamat tiba di hospital dan pembantu perubatan di situ mengambil stretcher dan bawa ke wad kecemasan..seperti biasa perlu buat pendaftaran masuk.. Oleh kerana beliau seorang pelajar rawatan di beri percuma..


Lebih kurang setengah jam kemudian suami dan 'Ain tiba di hospital..
Ku menemankan Hannah di dalam wad sementara..  ku sudah dapat mengawal diri cuma masih tertanya-tanya apa jadi pada bahu kirinya adakah patah.. sebab dia mengaduh sakit.. dan tak dapat mengangkat tangan.. Setelah pemeriksaan di buat oleh doktor,  luka di kaki yang terkoyak perlu di jahit dan x-ray untuk mengetahui keadaan bahu dan kepala yang terhentak.. (sebab dia tak sedar kejadian tu sehingga sekarang bila di tanya dia pun tak tahu macamana dia boleh jatuh - tapi yang lain dia ingat laaaa)


Setelah keputusan di ketahui... rupanya bahu tu sekadar retak dan perlukan masa untuk pulih.. dan pada malam itu beliau di tahan di wad biru.. di wad kecemasan tersebut untuk memantau keadaan jika terdapat gegaran otak di kepalanya..


Nurse bertugas memberitahu pesakit di situ tak perlu di jaga kerana mereka mengawasi keadaan pesakit dan lagipun keadaan yang sudah tentunya tidak selesa untuk penjaga.. kesian pulak nak tinggalkan Hannah dah tentu dia tak boleh nak berjalan jika hendak menunaikan hajatnya... kerana kesakitan di kaki yang sudah membengkak dan bahunya yang agak sukar untuk digerakkan... Tapi nurse bertugas akan melakukan tugasnya melayan pesakit dengan baik..


Kami pun pulang dengan hati yang agak berat.. jasad di rumah tapi hati di hospital.. macamana tu..!!!  Perasaan risau.. memikirkan keadaannya yang kesejukan dan kesakitan.. 


Keesokan harinya.. lebih kurang jam 7.00 pagi, nurse bertugas telefonku dan memberitahu anakku dah boleh balik ke rumah.. Alhamdulillah.. Ku, 'Ain, Syima dan Firdaus bersiap untuk ke hospital.. Suamiku ada tugasan yang perlu di lakukan.. 'Ain memandu kereta.. setiba di hospital.. Hannah masih berkerut menahan sakit.. masih tak boleh berjalan.. 

Doktor menjelaskan tiada apa yang serius... cuma Hannah memerlukan rehat secukupnya.. appointment klinik berdekatan seminggu selepas tu untuk buka jahitan di kaki dan sebulan kemudian di klinik harian Hospital untuk x-ray di bahunya dan rawatan susulan..

Setelah mengambil bil discharge dan surat cuti sakit.. kami sarapan dulu di cafe hospital (kesian Hannah - duduk di kerusi roda dan terpaksa menanti kami yang kelaparan - dianya sudah tentu tidak selesa plus tak de selera nak menjamah apa jua makanan.. fikirannya nak cepat balik.. )

Pada petang tu jugak Abah Hannah bawa Hannah urut bahu yang retak itu dengan Pak Daud di Jalan Kebun.. yang mahir dalam bidang memulihkan kecederaan patah tulang.. Alhamdulillah setelah 2 kali melakukan rawatan tradisional ini.. keadaannya semakin pulih. Hanya kaki saja belum pulih sepenuhnya.


 Ikan haruan di masak pindang atau sup hidangan Hannah untuk beberapa hari... agar lukanya cepat sembuh..



Sepanjang cuti sakit ni ramailah rakan-rakan menziarahinya... terima kasih bebanyak atas ingatan mereka dan juga buah-buah tangan yang di beri.. nampaklah sedikit keceriaannya atas kedatangan rakan-rakannya. Semoga Allah s.w.t melindungi dan merahmati kalian semua dengan kesejahteraan dan keberkatan.


Masa nilah dia puas bermanja bila sakit... semua dilayan... Hannah..Hannah!!!  Kami do'akan Hannah cepat sembuh dan boleh cepat kembali ke sekolah.. MC sebulan tu..!!! Dia dah tak sabar nak ke sekolah banyak pelajaran tertinggal..  Kejadian ini biarlah dijadikan iktibar buatnya dan terimalah ianya sebagai takdir dari Allah s.w.t....


Sebelum itu selalu kami sebagai orang tua memberi peringatan agar anak-anak jangan lupa membaca do'a naik kenderaan ... 

DO'A NAIK KENDERAAN


Az Zukhruf 43:13-14




Mafhumnya: 

Maha Suci Tuhan yang telah memudahkan kenderaan ini untuk kami, sedang kami sebelum itu tidak terdaya menguasainya.
Dan sesungguhnya kepada Tuhan kamilah, kami akan kembali!


Semoga Allah sentiasa melindungi kita... manusia ni terlalu lemah dan kita tidak tahu apa yang akan berlaku di hadapan kita .... Setelah berdo'a kita bertawakkal kepadaNya.. Agar kita sentiasa berwaspada dan berhati-hati dalam setiap perbuatan.

Thursday, January 20, 2011

CATATAN MEMORI 2 ~ Masih ku teringat ~ kenangan terindah~

 

Du'a and wishes for my beloved Allahyarham Nick Daniel on his 24th birthday which fall on January 20, 2011. (he peacefully move on to his heavenly home 3 years and 3 months). AL-FATIHAH! In loving memory of Nick Daniel Ekhwan..



Hari ini genap 24 tahun usianya (lahir pada 20hb. Januari, 1987) namun Allah lebih mengasihinya.. di usia 20 tahun beliau telah menyahut panggilan Illahi. Klik kisahnya di entry Catatan Memori 1.  Ayahnya En. Nik Ekhwan berasal dari Kelantan dan ibunya Pn. Sarah berasal dari Texas, The U.S.A.  Ku do'akan mereka sentiasa di rahmati Allah dalam kesejahteraan berbahagia hidup di dunia dan di akhirat.. Kelahiran anak yang sungguh comel ini 24 tahun yang lalu di beri nama Nik Daniel.. Anak manja yang dibelai dengan penuh kasih sayang..     Anak yang di sayangi oleh semua yang mengenalinya.

 Memori bersama beliau masih kekal dalam ingatan..  Seorang anak muda yang ku kenali baik budi pekerti ini..

Sebahagian chit chat ku bersama rakan baik Allahyarham Nick Daniel... Jake Austin juga berasal dari Texas. .memori bersama Nick.. sebenarnya chat ni agak panjang.. ku ringkaskan sebahagian darinya.. 


 Jake Austin: Howdy Ma'am
how are you Madam?
nor asfa: I am doing well
nor asfa: how about you?
nor asfa: I hope you are doing well too
Jake Austin: Glad to know
nor asfa: its a pleasure

Jake Austin:.You do missed Nick do you.?
nor asfa: Yeah...I do really missed him sooooooo much

Jake Austin: He's much more than you think..He's the best

Jake Austin: He's different from the rest of us here.. He's some what special or unique especially when expressing his feelings.

Jake Austin: But I gotta admit that he used to confess to me that he really like to stop sociallizing and repent and becomes a good muslim like you and Mr. Fir.
Jake Austin: Coz his parents seems to neglect him. They're busy with their business. That's what he'd told me.
Jake Austin: He always feel so alone here

nor asfa: yeah he told me
Jake Austin: Until the day he met you and Mr. Fir
Jake Austin: He never stop talking about you and Mr. FiR
nor asfa: what he told you about me?
Jake Austin: Yeah, almost every seconds. He'd drive me crazy about you and FiR
nor asfa: really

Jake Austin: That you're the best person he can share his feelings with and decided to call you his second Mom

nor asfa: yeah he is so special for me
nor asfa: I can not forget all his message he sent it to me
Jake Austin: He was very excited when he told us about you and FiR. There's alight in his eyes when he talked about both of you. Boy... did I felt jealous.

nor asfa: so he felt happy before he gone
nor asfa: I hope so
nor asfa: and I do not forget to send him our pray for him all the time

Jake Austin: I'm sorry if Nick's death makes you and FiR sad

Jake Austin: If only I knew, I wouldn't have told you here.
nor asfa: Yeah we felt sorry too

Jake Austin: Thanks....err... It's been late for me here & I gotta get up early tomorrow, so I'd like to excuse myself ma'am. Send my regards to Mr. FiR.
Jake Austin:
BUZZ!!!

nor asfa: you are welcome,..
nor asfa: nice to meet you
Jake Austin: That's how we American said goodbye
nor asfa:
Jake Austin has signed out. (05/11/2007 03:47 م)








Sep 18, 2007, 12:12 am

Family is people who care
People who wants to be there
Family is people who comes to your aid
Whether you're lonesome, confuse or afraid
Family is people in touch
People who always end the clutch
Family is a state of mind
Take a look and you will find
Family is people you love
People you'll always thinking of
And this I know is true
For my family is you...


~NICK DANIEL  E.~


AL-FATIHAH!
"Semoga Allah mencucuri rahmat dan ke bahagiaan ke atas roh Nick Daniel Ekhwan di sisi Allah s.w.t. bersama kalangan orang-orang beriman dan beramal soleh. Amiin."
I love you and always cherish you inside my heart.. and you are always in my prayers. Miss you so much...

Selamat ulangtahun kelahiran ke 15 Nurhasyimah sayang

 Januari 16, 2011 Selamat ulangtahun Syima

Selamat ulangtahun kelahiran yang ke 15 anakku Nurhasyimah sayang..  Kelahiranmu pada 16hb. Januari 1996 kami sambut dengan syukur ke hadrat Illahi kerana Ummi selamat melahirkan Syima puteri ke 4 yang sehat dan comel .. di Hospital Besar, Klang..Alhamdulillah.  
Teringat lagi masa tu.. misi yang menyambut kelahiran bertanyakan pada Ummi apa jantina anak... yang ummi nampak sepertinya Ummi dapat anak lelaki... tengah mamai masa tu.. sebab teringin anak lelaki sampai tak kenal dah jantina anak... malunya.. misi suruh tengok betul.. betul... kali ni baru pasti.. anak perempuan.. heheh!!! Sorry Syima eyh... lawak je Ummi ni kan!! Tu yang tak heran bila anak perempuan Ummi ni agak lasak seperti lelaki.. 

Dah besar panjang anak Ummi dan Abah ni.. semoga jadi anak yang baik dan patuh dengar nasihat ya..  Berusaha dengan tekun dan rajin untuk berjaya dan mencapai kebahagiaan di dunia dan di akhirat..

 Watak Syima ni suka buat lawak... :D

 "USIA UMPAMA HARTA... BUKAN BANYAKNYA YANG MENJADI PERHITUNGAN TETAPI KEBERKATANNYA.. HARTA YANG BERKAT, SEDIKITNYA MENCUKUPI, BANYAKNYA BOLEH DI AGIH-AGIHKAN. BEGITULAH USIA YANG BERKAT, PENDEKNYA BERMANFAAT, PANJANGNYA MELIMPAHKAN KEBAKTIAN." 
~ SOLUSI ISU NO. 24.



Tuesday, January 11, 2011

Ku Rindu (11.1.11 @ 11.11 PM)

Nostalgia ~ kenangan pertengahan tahun 1980 an Abah dan Emak berlatarkan rumah pusaka tempat kelahiran kami adik beradik. (Baju sedondon lagi - Baju Abah dan Emak hasil jahitan tangan Emak sendiri.. Sayang Abah dan Emak)
Halaman yang menghijau di jaga oleh Abah dan Emak.. bersih dan nyaman suasana ketika itu... Kami rindu!!!

Salam rindu....,
Ku rindu menatap wajahmu..
Ku rindu berbicara denganmu.. tapi kini bicaraku di titip dalam do'a buatmu Abah, 
Ku dakap rindu memohon ke hadrat Illahi agar kau bahagia, tenang dan damai di sana.. 
Kini pelukan ku bertambah erat buat Emak yang amat kami kasihi..

Abah,  ketika ku berkunjung ke pusaramu (9/1/2011) bersama kak Fizah dan Norzie..
Di waktu yang sama (siang hari) Nabilah anak sulungku sedang tidur di rumah dan pada waktu itu beliau bermimpi bertemu Abah (Atoknya).. dan dalam mimpi Atok berpesan "Jangan tinggal solat"..
Airmatanya menitis dan sebak kerana kerinduan pada Atok di sayangi yang ambil berat diri cucu-cucu. Beliau terimbau kembali ketika pergi dan balik sekolah bilamana bapa mereka sibuk Atoklah yang mengambil dan menghantar cucu-cucu ke sekolah.. Semoga peringatan dalam mimpinya itu menjadikan anak cucu sentiasa patuh dengan suruhan Allah dan tidak melengah-lengahkan solat..!!


Abah, ku coretkan beberapa keratan catatan motivasi yang di petik dari buku koleksi Abah, "Mengubat DUKA LARA" ~ ilmu dari Allah yang telah di susun oleh Ustaz Safwan Fathy dalam kitabnya agar menjadi panduan kami.... 


~Menganggap Mati Sebagai Satu Istirahat..~


Apabila kita menyedari bahawa mati sebenarnya adalah satu istirahat yang panjang, yang melegakan kita dengan syarat kita menjadi insan soleh semasa hidup di dunia ini.  Hal ini sesuai dengan sepotong hadith riwayat Abi Qatadah, bahawa ada jenazah lalu di hadapan Rasulullah s.a.w., maka Baginda s.a.w. bersabda, "Dia beristirahat dan orang lain beristirahat daripadanya." Maka bertanyalah para sahabat, "Apakah maksud dia beristirahat dan orang yang lain beristirahat daripadanya?"


Jawab Nabi s.a.w. :  "Orang yang beriman, dengan kematiannya itu maka dia beristirahatlah daripada kepayahan dunia.  Dan orang yang jahat dengan kematiannya itu, maka manusia, negeri, pohon-pohon dan binatang terlepas daripada gangguannya." (Muttafaq'alaih)


"Sesungguhnya mereka yang telah mengakui Allah Tuhan kami, kemudian bersikap istiqamah (lurus), akan turun Malaikat kepada mereka untuk menghibur dengan kata-kata:  Jangan takut dan jangan berdukacita, dan bergembiralah kamu dengan syurga yang dijanjikan kepada kamu.  Kami (Allah) sebagai Pelindung kamu pada masa hidup kamu di dunia dan di akhirat.  Dan untuk kamu didalamnya (tersedia) apa-apa yang diinginkan oleh diri kamu, dan bagi kamu di dalamnya (tersedia) apa-apa yang kamu minta.. Sebagai hidangan daripada Tuhan Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang." (Surah Fussilat: 30-32) 

Dengan ayat tersebut jelaslah bahawa orang yang beriman dan beristiqamah dalam menghayati ajaran Allah s.w.t. nescaya akan dijauhkan daripada perasaan takut (cemas) dan dukacita, sebaliknya akan memperoleh ketenangan jiwa.  Dan seterusnya di akhirat nanti akan di hidangkan dengan pelbagai kenikmatan yang tidak terperi, kegembiraan dan kebahagiaan yang kekal abadi dengan rahmat dan izin Allah s.w.t. jua.


Ya terdapat pelbagai keterangan memberikan gambaran adanya antara hamba-hamba Allah yang di anugerahi ketenangan menghadapi maut.  Mereka menghadapi saat-saat kematian itu dengan damai dan tenang, tidak cemas dan khuatir, bahkan ada yang mencintai mati (syahid) lebih daripada mencintai hidup.  Mereka itu adalah para Nabi, siddiqin, syuhada' dan para solehin pada umumnya.


Rasulullah s.a.w. sendiri pada waktu hampir kewafatannya, Baginda menunjukkan ketenangan yang terbayang daripada sikapnya mahupun perkataannya.  Anas r.a. mengungkapkan ketika makin berat sakit Rasulullah s.a.w., Fatimah r.anha berkata, "Alangkah berat penderitaan ayah!"  Jawab Nabi s.a.w., "Tidak lagi ayah menderita kesukaran sesudah hari ini!"

Setelah Rasulullah s.a.w. wafat, Fatimah r.anha berkata, "Wahai ayahanda, ayahanda telah menyambut panggilan Tuhan.  Wahai ayahanda, syurga Jannah al-Firdaus tempatnya..."  Demikian menurut al-Bukhari.

Ibnu Mas'ud menyapa Nabi s.a.w. ketika sakit, "Wahai Rasulullah!  Sungguh serius demam ini..!"  Nabi s.a.w. menjawab, "Benar, saya menderita panas dua kali ganda daripada orang biasa."

Berkata Ibnu Mas'ud, " Benar kerana anda memperoleh pahala dua kali ganda daripada orang biasa."  Jawab Nabi s.a.w., "Demikianlah halnya!  Tidak seorang Mukmin menderita gangguan apa pun, baik berupa duri atau lebih daripada itu, melainkan Allah akan menghapuskan dosanya, laksana gugurnya daun dari pohon."  (Muttafaq 'alaih).

Para sahabat Nabi s.a.w. menunjukkan ketenangan dan tidak takut menghadapi kematian.  Ya, mereka tenang, bahkan merindukan mati syahid di jalan Allah.


Umar Ibnu al-Khattab r.a. pernah berdo'a agar dijadikan mati syahid di kota Rasul.  Do'anya di makbulkan Allah, beliau mati syahid di dalam masjid terbunuh oleh perbuatan musuh Islam.


Uthman ibnu 'Affan r.a. ketika di kepung musuh-musuhnya yang akan menumpahkan darahnya, beliau tetap tenang membaca al-Quran.


Jabir memberitahu, bahawa di dalam Peperangan Uhud, ada seorang yang bertanya kepada Nabi s.a.w. "Bagaimana pendapatmu kalau saya terbunuh dalam peperangan ini?"  Jawab Nabi s.a.w., "Di syurga!"  Orang itu pun segera membuang beberapa biji kurma yang masih sisa di tangannya, kemudian dia maju bertempur hingga mati terbunuh. (Muttafaq 'alaih).


Salah satu kesan yang jelas kelihatan seseorang itu tenang menghadapi mati ialah apabila dia telah menyiapkan kain kafan dan kubur sebelum matinya.  Antara orang-orang yang bersikap demikian ialah 'Uthman ibnu 'Affan r.a., 'Aisyah dan Umar bin Abdul Aziz.  Mereka lakukan hal demikian tanpa ditegur oleh Nabi s.a.w.


Menurut riwayat Sahal r.a. ada orang yang pernah meminta sehelai kain burdah yang di pakai oleh Nabi s.a.w. dengan harapan kelak akan dipakai sebagai kain kafan,  Nabi s.a.w. memberikan burdah itu kepadanya.


Jika sikap manusia menghadapi maut ada dua macam, ada yang takut dan gelisah serta ada pula yang tenang dan senang, maka sudah tentu kita berharap termasuk golongan yang diberikan ketenangan oleh Allah s.w.t.


Bagaimana caranya dan betapa rahsianya?  Sudah tentu rumusnya tidak lepas daripada formula iman dan taqwa yang digariskan Allah s.w.t dalam al-Quran dan diterangkan Nabi s.a.w. dalam Hadithnya.


~Meyakini Kehidupan Akhirat Kekal Abadi~



Setiap orang yang beriman pasti meyakini bahawa kehidupan di dunia ini adalah sementara, dan kehidupan akhirat jua yang kekal abadi.  Nabi s.a.w. pernah menggambarkan bahawa hidup ini bagaikan orang yang berpergian jauh berteduh untuk seketika di bawah pohon, kemudian pergi meninggalkannya.  Dalam al-Quran banyak ayat di sana sini yang menjelaskan kehidupan dunia yang sedikit, dibandingkan dengan kehidupan alam akhirat yang lebih kekal dan lebih indah bagi orang yang bertaqwa.


Justeru sepatutnya setiap insan yang beriman harus lebih mencintai kehidupan di alam akhirat daripada dunia yang fana ini.. Setiap detik dan ruang waktu daripada kehidupan duniawi akan diisi sebanyak mungkin dengan amal soleh dan amal kebajikan.  Inilah sebaik-baik bekalan yang akan di bawa ke alam akhirat.

Dengan adanya keyakinan dan sikap serta persediaan yang sungguh-sungguh, insya-Allah seseorang itu dalam keadaan tenang, tidak takut dan tidak berdukacita menghadapi maut, malahan akan merasa rindu untuk bertemu dengan Allah.


~Rindu Bertemu Allah s.w.t.~


Allah s.w.t adalah kekasih kita yang kita kasihi lebih daripada mengasihi ibu bapa, anak dan isteri.  Di samping itu meyakini bahawa Allah juga mencintai dan mengasihi kita, lebih daripada kecintaan manusia yang sayang kepada diri kita.


Dalam hadith riwayat Muslim diterangkan bahawa sesiapa yang suka bertemu dengan Allah s.w.t. Allah pun suka menemuinya.  Orang yang demikian itu memandang kematian hanyalah sebagai jambatan penyeberangan untuk menemui Allah yang dicintai dan yang dirindui selama ini.


Bagaimana untuk sampai ke maqam mahabbah yang begitu tinggi?


Berusaha dan berikhtiarlah mengukuhkan keimanan dengan terus-menerus meningkatkan ilmu dan amal dengan sungguh-sungguh serta ikhlas semata-mata kerana Allah s.w.t.

CATATAN PADA 11.1.11 @ 11.11 p.m (11hb.  Januari, 2o11)


MEMORI

Kenangan silam 1970 an ~ dari kiri ayahanda Tn. Haji Rahmat (abang ipar Abah), Almarhum nenda Hj. Abd. Rashid (bapa tiri Abah), Almarhum ayahanda Hj. Mohamed Asru dan Almarhum ayahanda Hj. Asfandi


Abah dan adik bongsuku Norziela ~ pulang dari sekolah ~ awal 1980 an.










Abah dan Abangku Azhar juga anak saudara Abah, Nazrul M. Asru ketika menziarahi kaum kerabat di Medan, Indonesia pada tahun 1990 (dan juga beberapa ahli keluarga terdekat dari Malaysia turut serta)


Abang sulungku ~ Adnan membantu Abah di kebun.



Menghantar cucu-cucu ke sekolah tadika, Khairul Hafiz dan anakku Nurul Hannah tahun 2000.

Sewaktu di Hospital Kuala Lumpur menjalani rawatan selepas pengambilan dua dos ubat untuk kemoterapi bagi mengawal kanser usus yang telah merebak ke hati dan paru-paru (rawatan kemoterapi dihentikan sertamerta kerana terdapat jangkitan  dalam darah) - bulan Ogos 2010 (Ramadhan)
 
Berehat sebentar di rumah abangku Azhar di Bandar Tun Hussein Onn sekembali dari Hospital Kuala Lumpur menjalani rawatan susulan.


Adik beradik Abah.. (2 orang tiada dalam gambar Allahyarham ayahanda Rusdi -abang- dan Bonda Hajjah Marminah- kakak)


Emak di samping Abah... (awal bulan Disember,2010) Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohmu Abah.. dan di himpunkan bersama para solehin.. AL-FATIHAH.  Ya Allah berilah kesihatan yang baik buat bondaku dan rahmatilah kehidupannya.. Amiin.
Kasih sayangku buatmu Emak dan Abah..
Pelangi senja ~ 1 Disember, 2010
 


Saturday, January 1, 2011

Baginda Muhammad Rasulullah s.a.w suri teladan terbaik.




 ~01.01.2011~ ANTARA AKHLAK RASULULLAH Saws.jpg YANG PERLU DI JADIKAN TELADAN. ~berazamlah duhai diri dan hati agar sebaik mungkin untuk memperelokkan amal ibadah juga sedapat mungkin menyucikan hati dan jiwa kearah kebaikan untuk di jadikan bekalan di hari perhitungan kelak.. Rasulullah Saws.jpg idola terbaik untuk dicontohi bagi menyuntik semangat diri agar menjadi insan yang baik perilaku dan budi pekerti.

Agak sukar bagi kita yang lemah ini untuk mempraktikkan sepenuhnya apa yang telah di lakukan oleh Rasulullah Saws.jpg kerana sifat mulianya yang tiada tandingan dan kecekalan Rasulullah Saws.jpg mengharungi pelbagai ujian.. Kita mudah merasa resah dan gelisah bila di uji dengan kesukaran namun Rasulullah  Saws.jpg  menghadapinya dengan kekuatan iman dan taqwa menyerah diri memohon pertolongan dan petunjuk dari Allah s.w.t. dengan keyakinan yang teguh.. Setiap apa yang di sampaikan pada ummatnya adalah perbuatan yang di amalkannya dan dilaksanakan sendiri oleh Rasulullah Saws.jpg walaupun baginda Saws.jpg adalah seorang pemimpin yang Agung dan bersifat penyayang pada ummat.. Baginda Saws.jpg banyak mendo'akan kesejahteraan ummat.



Sesungguhnya Rasulullah Saws.jpg merupakan satu-satunya insan yang memiliki kesempurnaan akhlak serta sifat-sifat yang mulia lagi terpuji.  Oleh itu selayaknya dan sewajarnya ia menjadi ikutan kita dalam semua segi dan jurusan hidup.  Di sini diterangkan serba sedikit contoh-contoh akhlak yang di tunjukkan oleh Baginda Saws.jpg.


1.  Rasulullah Saws.jpg adalah seorang yang sangat bertolak ansur,             berani, adil dan sangat bersopan-santun.


2.  Tangannya tidak pernah menyentuh kulit wanita ajnabi.


3.  Tidak pernah mengambil rezeki kurniaan Allah  lebih daripada keperluan makan minumnya, rezeki yang lebih akan di keluarkan pada jihad fisabilillah.


4.  Menampal sendiri kasut dan bajunya yang koyak.


5.  Tidak pernah menyusahkan ahli keluarganya tentang makan minumnya.


6.  Sangat pemalu orangnya.  Tidak pernah menatap atau merenung wajah orang lain lama-lama.


7.  Selalu mengikat batu di perutnya kerana menahan lapar.


8.  Tidak pernah kenyang tiga hari berturut-turut, ini kerana mementingkan orang lain daripadanya.


9.  Tidak pernah terpedaya dengan tipuan dunia dan syaitan serta hawa nafsu.  Bahkan syaitan takut kepada Baginda.


10.  Selalu menziarahi orang sakit.


11.  Sering duduk bersama fakir miskin dan suka memberi makan kepada mereka.


12.  Suka bergurau, tetapi tidak berdusta serta tidak pernah ketawa terbahak-bahak.


13.  Sangat berlemah lembut dengan isterinya dan ahli keluarganya.


14.  Tidak pernah pakaiannya dan makanannya lebih baik daripada hamba sahaya.


15.  Setiap sa'at masanya sentiasa diisi dengan sesuatu yang Allah redhai atau sesuatu yang perlu untuk membetulkan dirinya.


16.  Tidak gentar pada raja yang berkuasa.


17.  Sentiasa menyeru manusia kepada Allah s.w.t.  Ta'at dan patuh atas perintah Allah s.w.t. dan meninggalkan laranganNya.


18.  Sentiasa memulakan salam kepada sesiapa yang di temui.

19.  Jika ada orang yang mengasarinya, ia menyabarkan orang itu. 


20.  Bila berjumpa dengan seseorang, ia terlebih dahulu yang menghulurkan tangan untuk berjabat tangan.


21.  Bila berjabat tangan ia tidak melepaskan tangannya sehinggalah orang yang dijabatnya itu melepaskan tangannya.


22.  Ketika di dalam majlis ramai ia menghadapkan wajahnya kepada semua orang yang ada, sehingga semua orang berasa ia di hormati oleh Rasulullah Saws.jpg


23.  Tidak berbicara kecuali yang perlu sahaja.


24.  Seringkali menggunakan bahasa kiasan dalam menerangkan hukum agama.


25.  Tempat tidurnya hanyalah dibuat daripada jerami dan sehelai baju yang dijadikan hamparan.


26.  Suka memaafkan kesalahan orang lain yang dilakukan ke atasnya, walaupun kesalahan itu berat.


27.  Tidak suka menunjukkan kebencian kepada seseorang secara terang-terangan.


28.  Sentiasa memenuhi jemputan walaupun jemputan orang miskin.


29.  Duduknya sentiasa menghadap kiblat.


30.  Apabila ada orang meminta pertolongan sedangkan waktu itu tidak ada barang yang hendak di beri, maka Baginda Saws.jpg menyuruh orang itu berhutang pada orang lain dengan nama Baginda Saws.jpg.


31.  Baginda  Saws.jpg  bila berdo'a penuh khusyuk dan air matanya sentiasa berguguran.


32.  Baginda Saws.jpg  selalu beristighfar (memohon ampun kepada Allah s.w.t.) sekurang-kurangnya 70 kali sehari.


33.  Baginda  Saws.jpg sangat mementingkan kebersihan, pada tubuh badan, pakaian dan tempat tinggal Baginda  Saws.jpg.


34.  Di dalam rumah Baginda Saws.jpg tidak ada perhiasan perabot, rumah Baginda Saws.jpg umpama masjid dan sentiasa bersih.







LinkWithin

Related Posts with Thumbnails