Pages

Thursday, February 24, 2011

Kuat Semangat , Lemah Semangat, Patah Semangat

Semangat datang dari jiwa, hati dan perasaan... melintasi pemikiran yang di nilai oleh akal..


Semangat kita ni kadang turun naik kan... adakala ia naik memuncak dan adakala jatuh terjelepuk.. Seperti kata pepatah "hangat-hangat tahi ayam".  Bila kita sedang bersemangat kita buat dia bersungguh-sungguh tapi bila gagal .. hancur luluh semangat!!! Terkecewa!! Mudah putus asa... Apa yang perlu dilakukan??

Jadi kita perlukan semangat yang kuat.. untuk mengharungi kehidupan.. jika semangat kita lemah ia akan memudaratkan diri.. Badan akan menjadi lemah lesu dan menjejaskan fikiran menjadi ia berkecamuk. Sudah tentu semua kerja tak menjadi... Sebab itu Iman memainkan peranan penting dalam menguatkan semangat di jiwa setiap insan.


Kekuatan mental memainkan peranan dalam apa jua situasi.. terutama dalam keadaan susah atau berduka.. Berdo'a kepada Allah s.w.t dan sokongan dari orang tersayang amat penting di saat ini.. Allah sentiasa bersama orang-orang yang sabar dan yakin sepenuh jiwa sesungguhnya Allah membantu hamba-hambaNya yang patuh dan taat..


Ujian kehidupan merupakan darjat peningkatan iman seseorang.. kita perlu redha dan bena semangat jati diri yang kental disamping meningkatkan amal ibadat kita kepada Allah s.w.t. Kasih sayang Allah sentiasa disamping hamba-hambaNya yang tidak putus berdo'a samada dalam situasi senang atau susah..


Kita tidak boleh patah semangat jika mengalami kesukaran.. kita perlu teguhkan semangat untuk mengatasi masalah sebaik mungkin mengikut kemampuan.. jika tidak boleh melakukan bersendirian mintalah bantuan dengan orang yang boleh di percayai..

Al-Qur'an adalah pengubat duka bagi semangat yang lemah.. Al-Qur'an kitab suci yang banyak mengandungi hikmah dan ubat mujarab kerana ianya adalah ayat yang di sampaikan oleh Allah buat hamba-hambaNya sebagai panduan dan meningkatkan motivasi.. 


Firman Allah dalam surah Al-Isra' : 82. 
Mafhumnya, "Dan Kami turunkan dengan beransur-ansur dari Al-Qur'an, ayat-ayat suci yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman kepadaNya..."


Beriman dan beramal dengan Al-Qur'an di samping kita sentiasa berzikir mengingati Allah sepanjang masa dalam apa jua yang kita lakukan.. agar hidup kita sentiasa di rahmati Allah s.w.t dan jiwa menjadi tenang.. Sematkan azam untuk mempelajari ma'ana isi kandungan Al-Qur'an.. Insha' Allah akan terbena semangat yang kuat di dalam diri.. Mudah-mudahan Allah sentiasa merahmati usaha hamba-hambaNya yang senantiasa mencari keredhaanNya.

2 comments:

Amanina said...

jazakillah untuk post yg menyentuh jiwa sy :)

Nora Asfa said...

terima kasih cik Amanina kerana sudi membaca nukilan yang tidak seberapanya ini..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails