Pages


Sunday, August 28, 2011

~Memori lalu~ Tempoh puasa paling panjang dalam hidupku

~Memori Ramadan 3~




28 Ramadan, 1432H (28/08/2011)


Ramadan telah hampir melabuhkan tirainya.. terasa sedih dan sayu untuk meninggalkannya.. Semoga kita akan di pertemukan oleh Allah S.W.T Ramadan akan datang dengan menanam keazaman agar dapat lagi di perbaiki amalan-amalan yang masih tidak sempurna di tahun ini dan di kurniakan kesihatan yang baik.  Walaupun begitu kita bermohon pada Allah agar di terima amalan kita tahun ini dan di ampunkan segala dosa samada sengaja atau tidak di sengajakan dosa masa lalu dan terkini.. semoga amalan baik di bulan  puasa seperti bangun awal pagi dan menunaikan solat Suboh di awal waktu, melakukan solat-solat sunat, mengaji al-Quran dengan memahami maksudnya, bersedekah, juga saling bantu membantu sesama manusia ini dapat di teruskan pada hari-hari seterusnya.. Walaupun sedikit tapi buatlah dengan istiqamah.. Insha'Allah semoga di rahmati Allah.

Banyak kenangan lalu di bulan Ramadan buat diriku ini.. antaranya pengalaman berpuasa di perantauan pada tahun 1986 dan tahun 1987 masih tersemat dalam ingatan.. Diriku di bawa bersama oleh ibu saudara ke Amerika Syarikat untuk menjaga kedua-dua anaknya yang masih bersekolah rendah dan ibu saudara melanjutkan pengajian Phd-nya di Ohio State Universiti,  Columbus, Ohio, Amerika Syarikat.  Terima kasih Auntie kerana sudi membawaku bersama menimba pengalaman manis di sana.. Jika di ikut diriku memang tak mampu untuk kesana apatah lagi untuk menyambung pengajian memang tak la.. kerana keputusan akademikku yang sememangnya tidak cemerlang.  

Apa-apa pun ku bersyukur ke hadrat Illahi kerana di beri peluang yang sungguh manis ini menjejak kaki di bumi Allah yang indah dan permai dengan merasa perubahan empat musim yang tak pernah ku kecapi sebelum itu..  Betapa seronoknya dapat menikmati keindahan alam ciptaan Allah ini  yang sungguh hebat dan juga pengalaman yang sering tergambar dalam ingatan walaupun telah lama berlalu tapi masih segar dalam ingatan.

 Artikel yang di tulis oleh wartawan The Ohio State Lantern (The Ohio State University, Columbus, Ohio)
pengalaman rakyat asing berpuasa di musim bunga menjelang musim panas di benua Amerika pada bulan Mei, 1986.. Interview yang di buat antara ibu saudaraku 'graduate student' dengan wartawan James Kuake yang sama-sama menikmati juadah berbuka puasa yang ku sediakan bersama ibu saudara.  Dah tak berapa ingat apa yang ku masak? Ayam masak kicap dan sup kot.. ishhh dah lama sangat laaa 25 tahun lalu.  Masa tu ku berusia 20 tahun 5 bulan...!!!


Tempoh waktu puasa  yang agak panjang di bulan Mei Musim bunga adalah pengalaman 2 kali dalam hidupku iaitu tahun 1986 dan 1987.. Waktu Subuh lebih kurang jam 4 pagi lebih dan waktu Maghrib jam 9 petang lebih.. ini bermakna tempoh puasa lebih kurang 17 jam.. berbanding kita di Malaysia hanya lebih kurang 13 jam.. Walaupun begitu ianya tidak terasa sangat kerana cuaca pun tidak begitu panas di musim bunga.. Inilah pengalaman berharga dalam hidupku.. Menjalani ibadah puasa di negara bukan Islam ni pun tiada masalah jika kita berpegang teguh dengan agama suci Islam.. kerana ramai juga masyarakat Islam yang menetap di sana.  Masjid pun tidak jauh dari tempat tinggal.. Masyarakat Islam di sana sentiasa bekerjasama dan saling bantu  membantu antara satu sama lain.. Kerap juga mereka mengadakan perjumpaan dan rehlah.

 

Pengalaman menyeronokkan bila menjelang solat Aidil Fitri, ianya di adakan di taman bunga.. Ada dewan kecil di situ tak dapat memuatkan jemaah yang ramai dalam dewan jadi jemaah ada yang solat di taman .. waaaa masih terbayang lagi warna warni juga haruman bau-bauan bunga ros.. nama pun Park of Roses memang di hiasi dengan pelbagai jenis warna bunga dan saiz besar dan kecil.. memang sungguh mengasyikkan.  Selain warga Amerika ianya menghimpunkan pelbagai bangsa dari seluruh dunia meraikan suasana Aidil Fitri  di taman tersebut.. Meriah memang meriah sambil beramah mesra ada hidangan ke tidak dah lupa pulak... huhuhu!!! Seingatku pot luck sempena hari raya rakyat Malaysia dengan keluarga Arab dan Afrika ada juga buat di taman lain.. Bilalah ku dapat menikmati suasana sebegitu lagi.. Sesuatu pengalaman yang indah dan masih harum mewangi..






No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails