Pages

Tuesday, August 16, 2011

Sambungan dari N3 Ramadan Bulan Tarbiyyah

N3 sebelum ini mengenai Ramadan Bulan Tarbiyyah .. Khutbah Rasulullah mengenai kegembiraan Rasulullah S.A.W menyambut kedatangan Ramadan ini adalah sambungan khutbah yang di sampaikan oleh Rasulullah kepada para sahabatnya:

"Wahai manusia!  Sesiapa yang menjaga akhlaknya pada bulan ini (Ramadan) ia dapat melintasi titian Sirat al-Mustaqim pada hari akhirat nanti dengan mudah.  Sesiapa yang meringankan pekerjaan orang yang dimiliki tangan kanannya (pegawai atau pembantu) pada bulan ini, Allah akan meringankan pemeriksaan-Nya pada hari kiamat kelak.  Sesiapa bersabar pada bulan ini, Allah akan menahan murka-Nya pada hari pengadilan.  Sesiapa memuliakan anak yatim pada bulan ini, Allah akan memuliakannya pada hari kiamat."

"Sesiapa menyambungkan tali persaudaraan (silaturahim) pada bulan ini,   Allah akan menghubungkan dia dengan rahmat-Nya pada hari kiamat.  Sesiapa yang memutuskan hubungan kekeluargaan pada bulan ini, Allah akan memutuskan rahmat-Nya pada hari kiamat.  Sesiapa melakukan solat sunat pada bulan ini,  Allah akan membebaskannya daripada api neraka.  Sesiapa yang melakukan solat fardu pada bulan ini, baginya ganjaran seperti melakukan 70 solat fardu pada bulan yang lain.  Sesiapa memperbanyakkan salawat kepadaku (Nabi S.A.W) pada bulan ini, Allah akan memberatkan timbangannya pada hari ketika timbangan meringan.  Sesiapa yang membaca satu ayat al-Qur'an pada bulan ini, ganjarannya sama seperti mengkhatam al-Qur'an pada bulan lain."

"Wahai manusia!  Sesungguhnya semua pintu syurga dibuka bagimu, maka mohonlah kepada Allah agar ia tidak akan ditutup bagimu.  Semua pintu neraka ditutup, maka mohonlah kepada Allah agar ia tidak akan dibuka bagimu.  Semua syaitan di belenggu, maka mohonlah agar ia tidak lagi mengganggumu."

Saidina Ali bin Abi Talib bangun dan berkata:  "Ya Rasulullah!
Apakah amalan yang paling utama pada bulan ini?" 
Jawab Baginda Rasulullah S.A.W.:
"Ya Abal Hasan!  Amalan yang paling utama pada bulan ini adalah menjaga diri daripada perkara yang diharamkan oleh Allah."

Berdasarkan khutbah yang disampaikan oleh Rasulullah S.A.W. pada hari-hari terakhir Syaaban ini, tidak hairanlah kenapa Baginda amat gembira tatkala tibanya Ramadan.

Ramadan adalah bulan yang teristimewa dan mempunyai banyak kelebihannya.  Allah menurunkan al-Qur'an dalam bulan Ramadan..  Di dalamnya ada satu malam yang keutamaannya melebihi seribu bulan (Lailatul Qadr).

Pada bulan inilah umat Nabi Muhammad S.A.W. melaksanakan ibadah puasa selama sebulan.  Jika seseorang itu mengerjakan puasa dengan penuh keimanan dan teliti, Allah akan mengampunkan dosanya yang lalu.  Inilah kita harapkan keampunan dari Illahi atas dosa-dosa yang telah kita lakukan... kerana kita ini tidak lekang dari melakukan dosa terutama perbuatan, tuturkata dan pendengaran.. samada sengaja atau tidak disengajakan.


Segala amal kebajikan yang dilakukan dalam bulan ini akan dilipatgandakan ganjarannya oleh Allah.  Pada malamnya pula disunatkan solat Tarawih, Witir, Tasbih dan Tahajud.


Sama-samalah kita manafaatkan sebaiknya bulan Tarbiyyah ini yang tinggal beberapa hari lagi akan berakhirnya untuk tahun ini... kerana ia merupakan hadiah dari Allah S.W.T Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang yang kasih pada hamba-hambaNya.. Ya Allah, semoga di pertemukan lagi bagi kami RamadanMu..


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails