Pages

Thursday, August 25, 2011

Setahun lalu menggamit memori ~ Memori Ramadan bersama Arwah Abah tercinta ~


~Memori Ramadan 2~


Bulan Ogos hampir melabuhkan diri, terimbau kembali kenanganku bersama  Arwah Abah tercinta ketika mendapatkan rawatan lanjutan dari Hospital Tengku Ampuan Rahimah Klang, ke Hospital Kuala Lumpur...setahun yang lalu bersama surat doktor dan segala rekod juga keputusan CT Scan sebagai rujukan. 

5hb. Ogos, 2010,... Awal pagi bertolak ke K.L..  jam 9.20 pagi tiba di hospital.. Suamiku menghantar ke klinik pakar Jabatan Radioterapi dan Onkologi (atas bantuan En. Aiyri  kakitangan HKL menunjuk arah) first time appointment di HKL tak berapa tau lagi selok belok. (terkonfius ejaan sel'o'k bel'o'k sekarang ejaan yang betul u atau o ya!! tak kisahlah janji ada sebutan - tapi bagi pelajar sekolah sila rujuk pada guru ya!! - mak cik dah lama tinggalkan bangku sekolah ni!!)

Setelah mendaftar buat pertama kalinya di HKL.. tiba giliran berjumpa doktor.. Dr. Chan doktor pakar yang merawat  Abah.. check tekanan darah, ujian darah.. dan doktor meneliti segala rekod yang di kirim bersama dari doktor HTAR. Doktor memberi panduan padaku arahan untuk menjaga Abah sepanjang treatment pemakanan ubat kemo ini di rumah.. pada mulanya ku ingat ianya dilakukan di hospital.. cucuk itu ini bagai.. tapi rupanya hanya telan pil je.. owh okayla kan. Tapi fungsinya sama.. akan berlaku pelbagai kesan seperti rambut gugur, kurang selera makan, badan jadi lemah tak bermaya atau mungkin selepas makan ubat ini akan muntah.. (macam seksa je bunyinya tapi kita kena ikhtiar untuk badan boleh bertahan dan sesungguhnya Allah yang menyembuhkan segala penyakit dengan izinnya).


Berbekalkan ubat-ubatan berdozen-dozen dari farmasi.. ada lagi tiada dalam gambar..wow banyaknya!!  Ubat pink tu adalah ubat kemo yang doktor kata dosnya rendah bagi Arwah Abah kerana faktor usia dan fizikal Abah.. Selesai segala urusan kami balik ke rumah..

Pada hari Jumaat, 6hb. Ogos, 2010, Hari pertama memulakan makan ubat tersebut..
sejam kemudian berlaku tindak balas.. Badan Abah tiba-tiba menggigil.. ku pegang suhu badan Abah naik mendadak.. Abah langsung tak boleh nak menggerakkan badannya.. Selera makan langsung hilang.. Hati mulai risau.. macamana ni.? apa nak buat..? Ku segera hubungi HKL jabatan berkenaan.. Seorang staff menjawab panggilanku.. ku beritahu komplikasi yang sedang di alami oleh  Abah.. Pegawai perubatan tersebut memberi nasihat agar ku berhentikan sementara pengambilan ubat tersebut dan segera bawa Abah ke klinik terdekat. Ia mengarahkanku agar bawa Abah ke hospital pada hari Isnin berikutnya.


Selepas tu kubawa Abah ke klinik berdekatan bersama suami.. Abah demam!!  Beri Abah ubat paracetamol.   Kami jaga Abah dengan penuh kasih sayang.. Kakak yang banyak beri perhatian tentang pemakanan.. Emak ada di sisi jika Abah memerlukan dan ku yang tinggal berhampiran menjenguk Abah setiap waktu untuk membersihkan dan buat apa yang perlu ... Jadual pemakanan ubat adalah duti yang wajibku lakukan.


Badan Abah lemah dan seleranya hampir tiada.. badan semakin menyusut!! Apa yang dapat ku lakukan hanya  berdo'a agar Abah segera pulih dan kembali cergas. (Ku teringat sebelum bawa Abah ke hospital untuk appointment pertama di HKL Abah bersemangat selepas mimpi arwah Neneknya datang dan urut badan Abah.  Abah boleh berjalan ke kedai gunting rambut di hadapan rumah setelah sekian lama terbaring di katil.. Abah nampak bertenaga ketika itu..)


9hb. Ogos, 2010, bawa Abah ke hospital berjumpa doktor.. Doktor beritau mengikut pengalaman biasanya ubat tersebut bertindak balas agak perlahan.. kemungkinan komplikasi yang Abah dapat ketika itu bukan berpunca dari ubat kemo tersebut.. Doktor mengambil sample darah untuk kajian.. Doktor nasihatkan Abah berehat dan menunggu keputusan darah tersebut samada sesuai atau tidak untuk  sambung semula pemakanan ubat tersebut.. Alhamdulillah balik ke rumah dapatlah sambut puasa di rumah.  Mula berpuasa pada 11hb. Ogos, 2010. (1 Ramadan 1431H)


  

Kembali mendapatkan rawatan ke HKL pada hari Isnin 16hb. Ogos, 2010 (Abang Azhar hantar) untuk mengetahui keputusan ujian darah.. Doktor kata ada jangkitan kuman dalam darah.. dan Abah di tahan dalam wad Radioterapi dan Onkologi untuk pemeriksaan lanjut.  Ku menemankan Abah (dengan izin suami)..... tanpa membawa sebarang persalinan... huhuhu!!  Pengalaman ku berpuasa di hospital dan mengajarku erti kehidupan...   Bulan puasa susah bagi suamiku untuk ke KL ni dengan anak-anak bersekolah dan sudah tentunya untuk menempuh kesesakan jalan raya kota metropolitan.. jadinya apa yang ku pakai je laa sehelai sepinggang... bagi Abah tentunya memakai pakaian hospital..  tak pe lahh berkorban apa sahaja.. badanku berbau wangi tak salin pun tak pe.. ya la tu... errrr!!! Berapa hari pulak ni nanti di hospital?? Tak kan langsung tak salin.. huh!  Nasib baik abangku yang tinggal di Cheras.. baik hati.. sanggup balik ke rumahku di Kelang untuk mengambil sehelai dua persalinanku.. tapi ada juga barang keperluan yang anakku tertinggal untuk di kirimkan.

 
Pemandangan dari hospital... KLCC - macam dekat je kan!!

Hari pertama menjalani ibadah puasa di hospital...  Mencari makanan untuk berbuka di cafetaria hospital.. tanyakan pekerja di situ waktu sahur cafeteria di buka atau tidak.. jawapannya tidak!!  Macamana nak bersahur? Nampaknya kena sediakan awal untuk makanan bersahur.. beli kurma dan air mineral di hospital shoppe, roti paling mudah, air panas boleh buat di wad nampak ada milo dan susu di sediakan.. Waktu berbuka tiba. Penjaga pesakit kebanyakan berbuka di wad juga.. Nampak berselera je!!


Untuk menjalani ibadah tak menjadi masalah .. bilik solat dan kitab-kitab ada di kawasan wad. Alhamdulillah.  

Berada di wad sekurang-kurang doktor dan misi mengawasi perkembangan pesakit.. jadi tahu tahap kesihatan yang betul !!!  Wad ni di huni oleh pesakit pelbagai jenis kanser.. simpati dan sedih juga.. kebanyakan mereka sering muntah dan kurang selera makan.. masing-masing kelihatan lemah.. Alhamdulillah Abah jarang mengalami muntah-muntah sepanjang sakit.. Abah dapat berehat dengan tenang dan ada selera makan di hospital..


Menjelang malam.. tak de apa yang ku lakukan selepas solat isya' dan tarawih, berehat di sebelah Abah.. tak banyak sembang.. sesekali cuba melelapkan mata tapi.. awal sangat.. kebiasaan di rumah tidur jam 12.00 malam. Dapatlah tidur-tidur ayam.. Abah kejutkan jam 2.00 pagi untukku bersahur.. Abah ingat dah jam 5.00 pagi..  ku sambung tidur ayam.. biasalah kan di hospital mana boleh lena sangat!!   jam 5.00 bangun dan sahur.. Ambilkan Abah wudu' dan ku ke bilik solat, Solat Subuh, dan mengaji sehingga nampak cahaya terang di luar.. 


Abah di rawat seperti biasa, ambil tekanan darah dan di beri ubat.. Pakar pemakanan datang dan beri pengetahuan mengenai makanan berkhasiat untuk pesakit kanser.. Seperti Abah bubur dengan hidangan sayur-sayuran dan sedikit protin.. buah-buahan atau puding.  Apa saja yang Abah suka makan boleh di beri..

Abang Azhar ada beritahu Chow Kit tak jauh dari hospital.. jadi ku minta izin dari Abah untuk mencari barang keperluan.. lebih kurang jam 4.00 petang..ku redah je jalan yang ku sendiri tak tahu ikut je jalan utama luar kawasan hospital... berjalan kaki lebih kurang dalam tempoh 10 minit  ku dah sampai di Jalan Chow Kit.. lorrr dekat rupanya. Ku singgah di pasaraya UO membeli barang keperluan sebagai musafir hospital di bulan Ramadan.  Dalam perjalanan balik ke hospital singgah di bazar berhampiran hospital beli makanan untuk berbuka dan bersahur.. Nasi dan lauk ku asing untuk sahur..  Pagi tu sahurlah dengan nasi sejuk.. dan lauk sejuk!!! 


  
 Berjalan-jalan di Jalan Chow Kit..

Hari kedua atau ketiga (tak berapa ingat sebab tak catit) Abah terima darah sebanyak 1 pain.. Kemudian di bawa ke bilik x-ray.. makan ubat.. Ku temankan Abah untuk ke bilik air.. Tengahari abang Azhar datang ziarah Abah..


Waktu terluang berjalan sekitar kawasan hospital bersama 2 kawan baru yang sama-sama jaga anak atau suami.. melihat gerai-gerai  pin-pin baju, jual kuih dan pakaian..  Adalah capai satu dua.. dah depan mata nampak yang berkenan beli juga lahh!! Kemudian ke bazar makanan cari makanan untuk berbuka dan sahur.   Balik dari bazar nampak Emak datang ziarah Abah dengan adik ipar.. Seronok rasa hati Emak dapat datang.. Emak nak jaga Abah tapi ku tak benarkan.. biarlah Emak berehat di rumah lebih selesa.. 

Seperti hari sebelumnya tiada makanan panas untuk sahur... huhuhu!!! Redha dengan apa yang ada.


Tak berapa ingat berapa hari di hospital tapi rasanya dalam 4 hari.. doktor benarkan pulang.. tak perlu teruskan ubat kemo hanya teruskan dengan vitamin dan ubat tahan sakit sahaja.. Abang Azhar datang ambil.. dan kami pun pulang... Lega dapat balik.. Abah pun nampak sedikit cergas dan boleh berjalan.. Alhamdulillah.

Perjalanan pulang bawa Abah melihat panorama di Kuala Lumpur dan mengelilingi Tasik Perdana .. hanya melihat dari dalam kenderaan je!!! 

Inilah pengalaman yang tak dapat ku lupakan.. Ramadan terakhir bersama Abah..  Tinggal kenangan yang tersemat di jiwa.. Abah kami amat menyayangi Abah semoga Abah damai di sana dan segala kesakitan yang Abah alami dulu menebus segala kesalahan di dunia.  Sesungguhnya seseorang yang redha dengan kesakitan yang menimpanya merupakan peningkatan darjat keimanan seorang mukmin. Allah amat penyayang dan mengasihani hamba-hamba-Nya. AL-FATIHAH!!!

(Temujanji terakhir Abah di HKL 23hb. September, 2010 dan doktor memberi surat untuk rujukan doktor di HTAR, Klang.. dalam surat tersebut baru ku tahu Abah berada di stage 4, selepas itu tiada lagi ke hospital dan hanya rujuk pada doktor - Dr. Hj. Abd. Rani dan Suchipto rakan suami, yang datang ke rumah sewaktu Abah sedang tenat pada 30/11/2010.. dan Arwah Abah hanya ingin tinggal di rumah di saat akhirnya dan doktor  izinkan tidak perlu bawa ke hospital dan rawat dengan do'a dan ubat hingga Abah menghembuskan nafas teakhir di sampingku dan anakku Syima jam 9.55 pagi pada 25hb. Disember, 2010.  Emak sedang bersedia untuk mengambil wudu' waktu tu untuk membacakan Yaasin di sisi Arwah Abah..anak-anakku sedang mengaji di luar bilik.  Kakak menghubungi anaknya di Matrik Melaka dan adik beradik yang lain di hubungi.. )  Dengan iringan do'a semoga Allah mencucuri Rahmat keatas rohmu Abah..semoga Allah menghimpun Arwah Abah di samping para solihin.. AL-FATIHAH..




No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails