Pages

Wednesday, December 14, 2011

Tidak perlu terlalu beremosi jika hati gundah gulana

Muhasabah diri adalah jalan terbaik untuk menilai diri jika rasa tertekan.. tidak perlu terlalu mengikut emosi.. dan luah segala rasa tanpa pertimbangan.  Perkara peribadi adalah rahsia diri dan tidak perlu di kongsi dengan semua orang terutama di laman sosial internet.. selesai dengan cara baik dengan memujuk hati dan tawajuh pada Illahi.. Hanya pada Allah kita memohon keredhaan dan ketenangan jiwa.


Banyak buruk dari baiknya jika kita terlalu beremosi.. kerana setiap kesalahan yang kita lakukan di turuti dengan teguran dan marah itu adalah untuk memperbaiki diri.. Kadangkala kita tidak sedar melakukan kesilapan dan merasakan apa yang kita buat itu semua betul.  Adalah lebih baik ada orang lain yang menegur kita dengan cara bijaksana agar tiada yang terguris hati..


Biasanya marah emosi dengan marah nasihat adalah perkara berbeza.. 
Marah emosi penyebab pergaduhan dan pertelingkahan tetapi marah berbentuk nasihat untuk menyedarkan kerana cinta dan kasih sayang.. 


Jadi jangan terlalu ambil hati bila di marahi.. ambil ia secara positif untuk kebaikan.. kerana ia adalah penyebab untuk kita sentiasa insaf dan tidak leka dengan kehidupan yang serba mencabar kini..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails