Pages

Wednesday, May 28, 2014

DO'A NABI S.A.W. UNTUK TERHINDAR DARI PENYAKIT NYANYUK




 Doa Nabi s.a.w. untuk terhindar dari penyakit nyanyuk 

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud...."Dan Allah menciptakan kamu, kemudian mewafatkan kamu; dan di antara kamu ada yang dikembalikan kepada umur yang paling lemah (pikun), supaya dia tidak mengetahui lagi sesuatupun yang pernah diketahuinya. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Kuasa." (Q. Surah An-Nahl:16:70)

Dan firman Allah s.w.t. (Q. Surah Al-Hajj:22:5)


"Wahai manusia, jika kamu dalam keraguan tentang kebangkitan (dari kubur), maka (ketahuilah) sesungguhnya Kami telah menjadikan kamu dari tanah, kemudian dari setetes mani, kemudian dari segumpal darah, kemudian dari segumpal daging yang sempurna kejadiannya dan yang tidak sempurna, agar Kami jelaskan kepada kamu dan Kami tetapkan dalam rahim, apa yang Kami kehendaki sampai waktu yang sudah ditentukan, kemudian Kami keluarkan kamu sebagai bayi, kemudian (dengan beransur- ansur) kamu sampailah kepada kedewasaan, dan di antara kamu ada yang diwafatkan dan (adapula) di antara kamu yang dipanjangkan umurnya sampai pikun, supaya dia tidak mengetahui lagi sesuatupun yang dahulunya telah diketahuinya. Dan kamu lihat bumi ini kering, kemudian apabila telah Kami turunkan air di atasnya, hiduplah bumi itu dan suburlah dan menumbuhkan berbagai macam tumbuh-tumbuhan yang indah."

Ayat-ayat ini menunjukkan penyakit nyanyuk berlaku kepada sesiapa yang dikehendaki oleh Allah s.w.t.   Dengan itu kita diminta memohon dilindungkan dari penyakit ini, bahkan Nabi s.a.w. sendiri memohon berlindung dari-NYA.

# Seperti yang diriwayatkan dari Anas r.a., katanya Nabi s.a.w. sering berdoa:


"Ya Allah! Aku berlindung dengan Engkau dari kebakhilan, kemalasan, umur yang tersia-sia (nyanyuk), dan dari siksa kubur serta bencana hidup dan mati."
( H.R Bukhari & Muslim. )

Tujuan kita berdoa ini, adalah untuk menghindari dari penyakit nyanyuk yang boleh menyebabkan kita kurang daya pemikiran, penglihatan dan kefahaman. Juga lemah dalam melakukan banyak ibadat dan meringan-ringankan sebahagian yang lain.

Terdapat ulama yang menggalakkan juga membanyakkan bacaan Al-Quran untuk menghindari dari penyakit ini. Kita memohon dari Allah SWT agar kita semua dilindungkan dari penyakit nyanyuk ini. 


Aamiin Allahumma Aamiin !

Kredit pemilik FB: "Aidah Yazid"

Thursday, May 22, 2014

Cara menggunakan pembalut plastik dan aluminum foil dengan mudah..

Siapa pernah buat kesilapan ini.. hehehehe!!!!!



Lihat video ni....... taraaaaaaaa... rupanya kita menggunakannya selama ini tanpa membaca arahan!!

"Asboleh je" ... asalkan boleh guna.. 

Tapi tu la... asyik nak kena pegang kotak tu ketat-ketat supaya roll pembalut aluminum atau pembalut plastik tak terkeluar dari kotak bila kita nak gunakan ...  

Kita sangka tepi lubang kiri kanan kotak pembalut aluminum atau pembalut plastik tu hanya di guna jika kita ada roller untuk sangkutkan kotak tersebut.. Eermmmm rupanya ada ke tak de benda tu, kita kena ikut arahan supaya tak jadi masalah bila nak menggunakan pembalut aluminum atau pembalut plastik dengan cara yang betul... seperti yang tertera di kiri kanan kotak - (press here to lock end)

Fungsinya untuk pengaliran udara bagi menstabilkan posisi bila kita tarik pembalut tersebut agar tidak berganjak dari dalam kotak....  eyh betul ke pendapat ni.. sains tak berapa nak reti sangat..  hmmm agak-agaklah kot!!! 

Berapa ramai agaknya pengguna yang tak tahu fungsi melubangkan kiri kanan kotak tersebut.. ?  Pengguna bijak sudah pasti tahu mengenainya.. seperti diri ku ni asal boleh buka yang atas dan boleh tarik dan guna tapi dengan kepayahan.. Walhal mudah je.. lalalalala!!!

Sekian dulu tips pengguna untuk kali ini... kot-kot bila merayau kat alamaya ni ada terjumpa lagi tips yang bermanafaat akan ku lekatkan kat koleksi blog ni.. 

Monday, May 19, 2014

MISI SEMURNI KASIH


Kuala Lumpur International Airport, Sepang (KLIA)
Ahad - 18 Mei, 2014 (18 Rejab, 1435H).

Setelah selesai menghadiri dua majlis walimah bersama suami di kejirananku, selepas solat zohor ku dengan di temankan dua puteriku Nabilah (driver) dan Syima (co-driver) bergegas ke KLIA.   (Suami tak ikut sama sebab ada tugasan menanti di petang hari..)

Kami bertiga tiba di KLIA lebih kurang pada jam 2.50 p.m.  

Kami menyusul untuk menemui adik bongsuku dan suami di KLIA sebelum beliau berangkat dalam penerbangan menuju destinasi ke Singapura.  (Walaupun kami tinggal satu kawasan mereka telah di hantar ke airport oleh abang Ngah lebih awal lagi..)

Sempatlah kami bersembang sehingga jam 3. 45 p.m sebelum mereka masuk ke balai berlepas.  Jadual penerbangan dengan pesawat MAS jam 4.30 p.m.




Alhamdulillah pesawat selamat mendarat di Changi Airport, Singapore,  jam 5.25 p.m.  




Kami iringi do'a semoga niat murni mu akan di makbulkan Allah s.w.t. dan segalanya di permudahkan dengan izin Allah jua.. Cekal dan tabah ya adikku sayang.. sayunya hatiku!!  Kami sayang mu duhai adik bongsuku..  Mulianya jiwa mu setulus hatimu begitu juga dengan ke redhaan dari suami mu..  

Semoga Allah melimpahkan rahmat kesejahteraan usia, keberkatan dalam kehidupan sebanyak mana pengorbanan mu dan kesabaran mu ... di kurniakan anugerah berlipat-lipat kali ganda banyaknya oleh Allah s.w.t.  

Ganjaran dari Allah SWT kepada mereka yang berkorban:

Allah SWT menjanjikan ganjaran di dunia dan akhirat kepada mereka yang sanggup berkorban seperti firmanNya:


Mafhumnya;


 10.  Wahai orang-orang yang beriman! mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya?


11.   Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan RasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan ugama Allah dengan harta benda dan diri kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenarnya).


12.  (Dengan itu) Allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu, dan memasukkan kamu ke dalam taman-taman yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, serta ditempatkan kamu di tempat-tempat tinggal yang baik dalam syurga " Adn ". itulah kemenangan yang besar.


13.  Dan ada lagi limpah kurnia yang kamu sukai, iaitu pertolongan dari Allah dan kemenangan yang cepat (masa berlakunya) dan sampaikanlah berita yang mengembirakan itu kepada orang-orang yang beriman.

surah as-Shaff : ayat 10 -13;




Firman ALLAH:


Mafhumnya;


39.  Katakanlah (Wahai Muhammad): "Sesungguhnya Tuhanku memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya di antara hamba-hambaNya, dan ia juga yang menyempitkan baginya; dan apa sahaja yang kamu dermakan maka Allah akan menggantikannya; dan Dia- lah jua sebaik-baik pemberi rezeki".


surah Saba’ : ayat 39;

sumber: http://suraualazhar.blogspot.com/2012/09/pengorbanan-dalam-perjuangan.html



WE LOVE YOU SO MUCH!!!


Sayup-sayup dari kejauhan ku melihat mereka melangkah kaki menuju ke gate 10..... dengan jutaan rahsia..............  Hanya Allah s.w.t. yang lebih mengetahui.. 

Cita-cita menghendaki perjuangan, perjuangan menghendaki pengorbanan, dan pengorbanan menghendaki ketabahan hati!!

Friday, May 16, 2014

Hi bugs bunny... di mana rumah kamu? 3 Arnab comel sesat di halaman rumah...

Foto ku upload dari album fb/instagram.. adikku Norzie.... ngeeeee ... jangan marah akak share kat blog!!!


Petang Khamis 15 Mei, 2014... 3 ekor arnab comel.. tak tau dari mana dan siapa tuannya tetiba muncul bermain-main di halaman rumah kami... 

Mudah di dekati dan manja bila di belai.. Anak-anak saudaraku tersangatlah  happy dapat bermain dengan arnab-arnab ni..  

Bukan sahaja anak kecil, anak-anak gadis remajaku pun ikut cuit-cuit .. apatah lagi adik bongsuku emak budak pun join sama.. sambil snap gambar.. hehehe.  Dah lama tak main dengan arnab la tu!! (30 tahun lebih dulu pernah juga keluargaku memelihara beberapa ekor arnab yang di beri oleh majikan arwah Abah).

Nampaknya arnab seperti kelaparan.. jadi anak-anak saudaraku  hulurkan daun salad dan lobak sebagai hidangan mereka.... 

Hari dah malam tapi kelihatannya arnab masih berada di luar.. risau juga jika ianya jadi habuan anjing yang berkeliaran di waktu tengah malam atau biawak yang sedang mencari mangsa.. 

Kawasan persekitaran rumah kami luas dan tiada berpagar.. Di harap arnab-arnab ni pandai mencari tempat selamat untuk berlindung atau pandai mencari jalan pulang... 

Wednesday, May 14, 2014

Peti kayu Cedar koleksi kesayanganku.




Peti kayu ini di perbuat dari kayu Cedar yang harum baunya.  Keharumannya masih kekal sehingga kini. 

Peti kayu cedar ini ku perolehi  dari U.S Airforce Base Museum, Dayton Ohio, U.S.A pada tahun 1987 maknanya dah berusia lebih kurang 27 tahun.. (Mei, 2014).  


~ Koleksi kesayanganku - peti kayu cedar dan kepingan duit syiling dari luar negara dan juga syiling lama Malaysia. ~

Cuci Buah Pinggang dengan hanya RM 1.00

Jumpa petua ni di FB... Semoga hamba Allah yang kongsikan petua ini memperolehi keberkatan dari Allah s.w.t. .


Selama bertahun-tahun kita mengunakan buah pinggang 


dalam proses biologi badan.

Kandungan garam dan racun yang kita tidak tahu berapa 

banyak jumlahnya.

Kita tidak pernah mencucinya kecuali bagi yang bermasalah 

sahaja. 

Tapi tahukah anda dengan hanya RM1.00, anda mampu 

mencuci buah pinggang yang banyak berjasa pada kita ini.


  



Caranya mudah sahaja beli seikat daun SUP:


Cuci bersih,

- potong kecil-kecil , 

- masukkan ke dalam periuk , 

- masukan air bersih , 

- didihkan untuk sepuluh minit sahaja , 

- sejukkan , 

- tapis , 

- masukkan kedalam botol yang sesuai 

dan 

- disimpan dalam peti sejuk .



Amalkan meminumnya segelas sehari.   Insyaa-Allah anda 

akan rasa perubahannya.

Segala kandungan garam dan racun-racun akan di 

kumuhkan melalui air kencing. 

Daun SUP telah diketahui sebagai satu kaedah rawatan 

pembersihan yang terbaik untuk buah pinggang kita dengan 

tumbuhan sayuran yang mudah di dapati.

Steamboat @ D captain

Catatan diari hari Selasa - 13. 05. 2014:  lebih kurang jam 6.15 p.m. 

Alhamdulillah , Allah beri rezeki kami sekeluarga dengan menikmati hidangan steamboat @ D captain ... anak-anak belanja @Nabilah (along) dan Nurul 'Ain (angah).. 

Mashaa Allah... terima kasih Ya Allah.. terima kasih anak-anakku.. semoga Allah limpahi rezeki dan rahmat-Nya buat semua.. Aamiin. 






Sunday, May 11, 2014

Rindu dengan telatah 'Nina in Japan'




Rindu dengan telatah 'Nina in Japan' - anak kacukan American Japan yang comel dan keletah ini.. suka lihat aksi dalam video ni yang di himpunkan oleh ayahnya dari usianya hampir setahun sehingga berumur 6 tahun.  Sweet sangat tuturkatanya.. 

Ayah Nina yang di kenali dengan nickname di YT sebagai Geofg, mengambil keputusan tidak memuat naik video baru untuk memberi ruang buat Nina membesar seperti kanak-kanak seusianya yang bebas bergerak dan menumpukan pelajaran juga aktiviti hariannya tanpa gangguan.  Jadualnya juga semakin sibuk.

Update terbaru di YT ayahnya mengenai perkembangan Nina: OK, quick update. Nina is finishing up the 2nd grade now. She will start the 3rd grade in April. She takes swimming lessons on Saturdays, and piano lessons on Tuesdays. She is busy every afternoon with piano practice, school homework, and Papa's special English lessons. She loves to write letters to her friends and play with our pet bird, Mame-chan. I am busier with work now, so we don't travel as much as we used to, but we still try to take walks and do family activities on the weekends. In sum, Nina is very much a regular eight year old, who does regular eight year old things. She's also still the best little person in the universe, of course, in our humble opinions.

Saturday, May 10, 2014

Diam menyepi sekian lama .. kini kembali.. :)



Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.. 

Alhamdulillah dengan izin Allah s.w.t.,  jari jemari ni bergerak menaip semula setelah hampir setahun setengah blog ini menyepi.  Diari hanya tersimpan di memori sendiri.  Jika tak di catat memang lupa satu persatu dan luput begitu saja... Al-maklum usia semakin meningkat.. bukan boleh di ingat segala peristiwa.


Dengan adanya koleksi foto-foto kenangan bolehlah di jadikan penceritaan dan imbauan untuk mengembalikan nostalgia masa-masa yang telah berlalu.  Ianya menjadi sejarah hidup.  


Hasrat hati untuk blog ini menjadi tatapan anak, cucu-cicit, kaum kerabat (jika di izin Allah usia dunia ini masih ada...,) tidak kesampaian la nampaknya jika berlalu tanpa pengisian.  Setidaknya bila ada dalam catatan boleh la di belek dan di selak... (eehhh ini bukannya buku ... ngeeee :) kita tak rajin nak menulis dengan tangan dah) ..maksudnya catatan di blog ini boleh di  ulang baca dengan harapan blogger ni tidak di bubarkan seperti Yahoo 360 dulu.. lenyap sudah segala catatan dari tahun 2007 dalam blog tersebut).  


Bicara hati dengan pelbagai rasa hanya terpendam.. tanpa di luah atas nota.  Setidaknya bicara kita bila di kongsi ada yang terbaca boleh menegur kesalahan dan kesilapan yang kita kadang terlepas pandang..  jika kita bermasalah ada yang beri nasihat dan motivasi.


Maklum saja pemikiran kita adakala sama adakala berlainan pendapat.  Adakala pandangan kita ni rasa betul tapi bagi pandangan orang lain salah.. jadi di sini boleh saling tegur menegur untuk kebaikan juga saling berkongsi pendapat.  Ilham yang Allah kurniakan buat hamba-hamba-NYA yang mencari redha Allah akan mendapat manafaat.


Di sini juga ku mohon izin pada tuan-tuan punya nota catatan ilmiah, artikel samada pengetahuan agama, dakwah, motivasi, petua untuk kesihatan, untuk ku jadikan koleksi simpanan dalam blogku supaya mudah bagiku menjadikan bahan rujukan agar tidak hilang ilmu darinya sebagai panduan.  Jika empunya blogger atau empunya pemilik nota dari FB terjumpa di blog ini mohon izin sekali lagi agar Allah memberi ganjaran yang luas atas perkongsian ilmunya.


Buat tuan punya kata-kata hikmah foto di atas, ku tertarik dengan bait-baitnya ... maka ku kongsikan di sini.. mohon izin.


"Diam itu Emas.
Namun perkataan yang baik itu Mutiara.
Ya Allah dengan izin-Mu,
Kami mohon lindungi hati dan lisan kami dari prasangka
dan perkataan yang tidak bermanafaat..
Terangi hati dan jiwa kami dengan cahaya keimanan-Mu.
                                                           
                                                                        -Iwan Dhani Ardika-


Semoga Allah s.w.t. melimpahi rahmat kasih sayang buat kita semua.  


Allahumma Aamiin. 

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails