Pages


Friday, September 12, 2014

PADA IBU JARI ADA TANDA KEKUASAAN ALLAH



Pada ibu jari kita terdapat salah satu tanda keajaiban yang paling dekat dengan kita yang boleh dijadikan iktibar tentang kekuasaan Allah SWT. Itulah 'garisan urat jari' yang terdapat pada ibu jari kita.

Garisan ini menjadi tanda pengenalan yang tepat bagi seseorang. Garisan itu tidak sama antara seseorang dengan yang lain. Tidak sama bagi semua orang yang telah dilahirkan sejak dahulu hingga kini. Oleh sebab itu tandatangan melalui cap jari tidak boleh ditiru, ditipu atau dipalsukan bentuk rupanya oleh sesiapapun.
 PADA IBU JARI ADA TANDA KEKUASAAN ALLAH 
"Apakah manusia menyangka bahawa tidak Kami akan kumpulkan tulang-tulangnya. Benar, (bahkan Kami) berkuasa untuk menyusun (dengan) sempurna jari-jari tangannya." ( QS: Al – Qiyaamah : 3 – 4 )
Orang-orang kafir menyangkal akan terjadinya kebangkitan semula manusia setelah tulang-tulang mereka yang mati berkecai di dalam tanah dan bagaimana setiap individu akan dikenali pada Hari Pembalasan. Allah yang Maha Berkuasa berfirman bahawa Dia bukan sahaja berkuasa untuk memasang tulang-tulang kita, malah Dia berkuasa menyusun dengan sempurna setiap jari-jari tangan kita.
Soalnya mengapa Al-Qur’an apabila menerangkan mengenai penentuan identiti setiap individu, menyebut secara khusus tentang jari-jari tangan? Dalam tahun 1880, cap jari telah menjadi kaedah saintifik pengenalan individu setelah kajian yang dilakukan oleh Sir Francis Golt.
Tidak ada seorang manusia pun di dalam dunia ini yang akan mempunyai corak cap jari yang sama. Itulah yang menjadi sebab mengapa pasukan polis seluruh dunia menggunakan cap jari untuk mengenali penjenayah.
Pada 1,400 tahun yang lalu, siapa yang tahu mengenai keunikan cap jari setiap orang?  Pastinya tidak lain Allah Yang Maha Pencipta lebih mengetahui dan menjelaskannya dalam wahyu-Nya.


# TERJEMAHAN BUKU
AL-QUR’AN DAN SAINS MODEN
Oleh : DR. Zakir Naik.
☆ Subhanallah wabihamdihi Subhanallahil 'Adzim.
Astaghfirullah lil mukminina wal mukminat.
Allahumma salli 'ala Muhammadin wa ala 'ali Muhammad


Kredit buat pemilik FB: "Aidah Yazid"

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails