Pages


Wednesday, September 3, 2014

Secebis kisah di majlis meraikan pasangan pengantin

Majlis meraikan pengantin boleh di katakan setiap minggu.. tak kira musim cuti sekolah dah sekarang ni.. Menghadirkan diri di majlis kenduri kahwin ni pun adalah satu ibadah yang di tuntut agama dan perlu di penuhi jemputan tersebut.  Melainkan jika terdapat halangan yang tak boleh di elakkan.

Menerima undangan majlis meraikan pengantin tidak lagi hanya dengan kad jemputan tetapi paling mudah sekarang adalah dengan panggilan telefon, sms, whats app atau melalui laman sosial seperti  facebook (jemputan fb ini ada baik ada tidaknya.. tidak semua sahabat fb aktif ber'facebook' adakalanya terlepas hari majlisnya. Adakala tak perasan.)

Jika dahulu undangan saudara mara, mesti ada wakil keluarga berkunjung ke rumah-rumah saudara mara dan jiran tetangga untuk menyampaikan jemputan.  Namun kini menjemput in person dah hampir kurang di praktikkan.. walaupun masih ada segelintir yang merasakan ianya perlu kerana ia lebih manis dan molek.  Begitulah sikap orang-orang tua kita dahulu menjalin keakraban persaudaraan.. datang ziarah sambil menjemput.

Zaman ini dirasakan masa semakin singkat.. cepat 'benor' masa berlalu sekarang ni.. segala-galanya perlu di short cut, segalanya perlu di lakukan dengan pantas dan mudah, ia juga tidak boleh di persalahkan. Era melinium sekarang ni kebanyakan manusia sibuk dengan tugasan kerja dan aktiviti sampingan.. kerana bukan seorang sahaja sekarang yang menanggung sara hidup keluarga memandangkan barangan semakin meningkat harga.. suami isteri, anak beranak yang telah habis pengajian, bekerja bagi meringankan bebanan perbelanjaan.  Hujung minggu adalah masa rehat bersama keluarga atau melakukan aktiviti riadah.

Dalam majlis keraian kenduri-kendara ni la peluang kita bertemu saudara-mara dan adakala terserempak kenkawan lama masa sekolah atau pernah tinggal sekampung.. Menyambung silaturahmi... bersalaman, berlaga pipi, pelukan erat, tersenyum walaupun tak dapat nak bersembang sangat itu pun dah cukup indah untuk di kenang.. 

Nak di jadikan cerita minggu lepas pada tarikh hari merdeka hadir di beberapa majlis jemputan walimatul urus.. Di kedua-dua majlis tempat berasingan ni terserempak dengan sepupu..   Di satu majlis bertemu sepupu sebelah Emak, di satu majlis lagi bertemu sepupu sebelah arwah Abah.. saling bertanya khabar.. sebab lama dah tak berjumpa.

Kisahnya bila bertemu sepupu sebelah arwah Abah, sambil menjamu selera sambil kita mendengar alunan lagu yang di dendang.. sambil-sambil tu bersembang dengan isteri sepupu ni ..kekadang kita ni asyik ghairah nak mendengar cerita dan bersembang..  oleh kerana sound system kat majlis tu pun boleh tahan juga kuatnya.. sistem pendengaran asli kita ni pun adakala macam tersumbat.. orang cerita maksud lain yang kita dengar maksud lain.. 

Bila balik rumah suami beritahu... "lain kali kalau tak berapa nak dengar sangat jangan sambung cerita orang.. orang cakap lain awak cerita lain..."

Oh ya ke??? Patutlah yang mendengar seperti kehairanan je.. bila kita bercakap.. rupanya yang di maksudkan benda lain yang kita pulak terpandang benda lain. Yang kita dengar 'badan besor' je.. jadi yang kita terpandang memang seperti yang di kata. yang di sembang mengenai orang dewasa yang saya nampak budak jadi cerita pasal umur budak sekolah la... aduhai!!!  

Rupanya yang di maksudkan orang lain.. Jarak bersembang 5 kaki antara satu sama lain.. mana la nak dengar dengan jelas dengan bunyi speaker dengan alunan suara yang merdu juga kedengarannya.. Lain kali tak tahu butir bicara pucuk pangkalnya .. aku perlu berdiam.. pengajaran ni namanya... 

Bila terkenangkan balik nak tergelak ada nak rasa sedih pun ada... huh sedar diri dan semakin menginjak usia 5 series.. Muhasabah diri.. 

(31 Ogos, 2014)

2 comments:

Prince of Noob said...

kisah yang sangat menarik dan memberi pengajaran. terima kasih puan. saya dah follow puan - Noob

Nora Asfa said...

Terima kasih @ Prince of Noob.. anda seorang yang budiman sudi singgah di laman saya yang tak seberapanya ini dan telah sudi menjadi rakan.. bila saya jejaki halaman anda.. Wow rupanya anda seorang yang popular... ramai yang share di FB artikel anda... pelbagai maklumat ada..

Kita dah jadi rakan baru!!! :) Salam perkenalan.. :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails