Pages


Friday, October 13, 2017

9 Cara Meningkatkan Tahap Metabolisme Dalam Badan Kita

9 Cara Meningkatkan Tahap Metabolisme Dalam Badan Kita

Apakah Itu Metabolisma?


Metabolisme secara umumnya adalah aktiviti kimia sel-sel yang berlaku dalam tubuh badan manusia. Ia terdiri daripada dua bahagian utama iaitu katabolisme (catabolisma) dan anabolisme (biosintesis). Tahap metabolism setiap badan berlainan mengikut jantina, keturunan dan umur kita. Sesetengah orang kurus walaupun kuat makan disebabkan keturunan.   


Ramai orang mengalami kegemukan apabila umur semakin meningkat disebabkan oleh tahap metabolism semakin rendah.

9 Cara Meningkatkan Tahap Metabolisme Dalam Badan Kita

Namun terdapat cara untuk meningkatkan metabolism badan kita iaitu:


1. Pembinaan otot

Badan anda sentiasa membakar kalori, walaupun anda melakukan apa-apa. Kadar metabolik berehat adalah lebih tinggi pada mereka yang lebih otot. Setiap paun otot menggunakan kira-kira 6 kalori sehari hanya untuk mengekalkan dirinya, manakala setiap paun lemak membakar hanya 2 kalori setiap hari. Selepas sesi latihan kekuatan, otot diaktifkan di seluruh badan anda, meningkatkan kadar metabolik purata harian anda.


2. Meningkatkan Latihan Anda

Senaman aerobik mungkin tidak membina otot besar, tetapi ia boleh tingkatkan metabolisme anda pada waktu selepas bersenam. Untuk mendapatkan manfaat, cuba kelas yang lebih sengit di gimnasium atau termasuk pecah pendek berjoging ketika berjalan biasa anda.


3. Sentiasa Minum Dengan Air Kosong

Badan anda memerlukan air untuk memproses kalori. Dalam satu kajian, orang dewasa yang meminum lapan atau lebih gelas air sehari membakar lebih banyak kalori daripada mereka yang minum empat. Untuk kekal terhidrat, minum segelas air atau minuman tanpa gula lain sebelum setiap hidangan dan kudapan.


4. Minuman Tenaga Segera Tidak Bagus

Sesetengah ramuan dalam minuman tenaga boleh memberi metabolisme anda rangsangan. Sebab mengandungi kafein iaitu meningkatkan penggunaan jumlah tenaga badan anda. Sesetangah minuman segera mengandungi taurina. Taurina boleh mempercepatkan metabolisme anda dan boleh membantu lemak terbakar. Tetapi menggunakan minuman ini boleh menyebabkan masalah seperti tekanan darah tinggi, kebimbangan, dan isu-isu tidur bagi sesetengah orang.


Masakan Pedas Boleh Meningkatkan Metabolisma

5. Makan Makanan Pedas

Makanan pedas mempunyai bahan kimia semula jadi yang boleh meningkatkan metabolisme anda ke tahap yang lebih tinggi. Memasak makanan dengan satu sudu dicincang merah atau hijau lada cili boleh meningkatkan kadar metabolisme anda.


6. Protein Membantu Untuk Tingkatkan

Badan anda membakar lebih banyak kalori maka banyak mencerna protein daripada makanan berasakan lemak atau karbohidrat. Sebahagian diet boleh gantikan dengan makanan berasaskan protein untuk meningkatkan metabolisme.


7. Minuman berkopi

Salah satu manfaat kopi itu adalah meningkatkan kadar metabolisme anda dalam masa jangka masa pendek. Kafein boleh membantu anda berasa kurang penat dan juga meningkatkan daya tahan anda semasa anda bersenam.


Tea Hijau Meningkatkan Metabolisma

8. Amalkan Minuman Berasaskan Teh Hijau

Kajian menunjukkan bahawa dengan meminum 2-4 cawan teh sama ada boleh meningkatkan badan untuk membakar 17% lebih kalori semasa senaman sederhana untuk pada masa yang singkat.


9. Elakkan Diet Yang Keras (Ketat)

Sangat tidak sesuai untuk mengamalkan diet yang terlaluan hingga menolak untuk menjamah makanan kegemaran. Walaupun diet ini boleh membantu anda mengurangkan berat namun ia akan memberi kesan sampingan apabila anda letih untuk berdiet. Sebab ia akan menyebabkan anda akan bosan dan tidak boleh konsisten dengan diet tersebut.


Di salin dari sini

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails