Pages

Tuesday, March 16, 2010

Geli-gata (gelgata - gegata)


Sebelum masuk tidur Ummi lihat Syima tergaru-garu tangan dan kaki.. tak keruan dia menahan kegatalan kulit..

Ummi hampiri Syima dan lihat ...owh hoo...gatal 'geli-gata' rupanya... Patut ler.... Jika di sengat serangga gatal hanya setempat jer. Yang ni mulanya hanya gatal di tangan.. kemudian beralih ke kaki..
Ummi arahkan dia berhenti menggaru... kalau tidak nanti bengkak satu badan. Telahan Ummi benar.., rupanya memang dah merebak pun.. habis bengkak dan merah-merah satu badan itu yang Syima beraksi seperti orang menari pelbagai gaya...
Sebenarnya Syima adalah anak yang memang suka buat lawak dan menjadikan penghuni rumah ni tak kering gusi dengan telatahnya tapi yang ini aksi orang yang sedang di serang kegatalan yang melampau.. dalam keadaan macam tu pun dia boleh gelak menahan gatal bila penghuni rumah ni tergelak dengan gelagat dia.

Uiks... tau jer la kalau kena geli-gata ni mengetip satu badan...gayanya pulak dah macam orang kegelian kena geletek... dan cepat merata satu badan, agaknya tu yang di namakan geli-gata (geli merata) sebab aksinya buat satu badan tangan kaki tak boleh diam.



Ummi serahkan calemine lotion untuk di sapu keseluruh badannya.. untuk meredakan kerengsaan. Nampak Syima masih resah dan cuba menggaru lagi.. Ummi suruh bertahan.. dia kata tak boleh.. gatal sangat... dah masuk aksi berjoget pulak dia.. alolo.. siannya..

Nak cari ubat pil tahan gatal hari dah larut malam, kedai farmasi dah tutup.. apa cara nak buat ya..

Ummi cuba cara ni pulak... rebus air panas.. buat suam-suam kuku campur garam.

Ummi suruh Syima jirus air satu badan.. tapi pantang geli-gata ni jangan sesekali di garu.. memang cepat merebak.. Selepas mandi... sapu semula calamine lotion kat seluruh badan. Nampaknya cubaan kali ni berhasil bila dia mula nampak agak selesa sikit dan boleh tidur dengan lenanya..

Apalah yang dia main siang hari tadi...sebab dia seorang jer yang kena geli-gata ni. Biasanya geli-gata ni disebabkan dari hama atau ulat bulu atau disebabkan cuaca sejuk dan kulit kering... Tapi sekarang ni musim panas dan kering. Tapi nak pasti kenalah tanya pengamal perubatan.

Hampir pagi..kegatalan berulang.. Ummi minta dia bertahan sementara tunggu farmasi beroperasi. Mula la dia mengeliat-geliat menahan gatal..dan merengek... tak senang duduk..
Syima ulangi langkah malam tadi dengan mandi garam kemudian sapu semula lotion... cara ni meredakan sikit buat sementara waktu.

Selepas jam sepuluh baru lah Abah dia ke farmasi cari ubat alahan. 2 jenis pil di beri..
Setelah makan ubat tu.. tak lama kemudian Syima tertidur.

Bila dia terjaga dari tidur.. kesan merah di badan dan kegatalan dah tak de.. Alhamdulillah!! Ubat pun hanya makan sekali jer...!!! Punca dia kena geli-gata ni tak pasti dari mana dia dapat????? Jangan la berulang lagi... apa-apa pun ubat sapu seperti calamine lotion perlu ada dalam simpanan.


P/S: ubat hanyalah asbab dan ikhtiar.. yang menyembuhkan adalah Allah s.w.t.


3 comments:

soclose2213 said...

anak saya tgh kena gegata..kalau letak ubat hilang kemudian ada semula...

aYenZ JamiL (^0^)/ said...

Apa nama ubat yg dimakan dia ya?

Nora Asfa said...

@Ayenz Jamil : Tak ingat nama ubat tu... tapi boleh dapat di mana2 farmasi..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails