Pages


Monday, March 29, 2010

Rasulullah SAW Pengsan Dengar Seksaan di Neraka - Petikan dari ruangan Pedoman di Harian Metro. (Ahad 28/03/2010)


Anas bin Malik RA berkata: "Jibrail datang kepada Rasulullah SAW pada waktu yang ia tidak biasa datang dalam keadaan berubah mukanya, maka ditanya oleh Baginda: "Mengapa aku melihat kau berubah muka?"

Jawab Jibrail: "Ya Rasulullah SAW, aku datang kepadamu di saat Allah SWT menyuruh supaya dikobarkan penyalaan api neraka, maka tak layak bagi orang yang mengetahui bahawa neraka jahanam itu benar, seksa kubur itu benar, dan seksa
Allah SWT itu terbesar untuk bersuka-suka sebelum ia merasa aman dari padanya."

Lalu Rasulullah SAW bersabda: "Ya Jibrail, jelaskan padaku sifat jahanam."

Jawabnya: "Ya Rasulullah, ketika Allah SWT menjadikan jahanam, maka dinyalakan seribu tahun, sehingga merah, kemudian dilanjutkan seribu tahun sehingga putih.

Kemudian seribu tahun sehingga hitam, maka ia hitam gelap, tidak pernah padam nyala dan baranya.

Demi Allah SWT yang mengutus engkau dengan hak, andaikan terbuka sebesar lubang jarum nescaya akan membakar penduduk dunia semuanya kerana panasnya.

Demi Allah SWT yang mengutus engkau dengan hak, andaikan satu baju ahli neraka itu digantung di antara langit dan bumi, nescaya akan mati penduduk bumi kerana panas dan basinya.

Demi Allah SWT yang mengutus engkau dengan hak, andaikan satu pergelangan dari rantai yang di sebut dalam al-Quran itu diletakkan diatas bukit, nescaya akan cair sampai ke bawah bumi yang ketujuh.

Demi Allah SWT yang mengutus engkau dengan hak, andaikan seorang di hujung barat terseksa, nescaya akan terbakar orang yang di hujung timur kerana sangat panasnya.

Jahanam itu sangat dalam dan perhiasannya besi dan minumannya air panas campur nanah dan pakaiannya potongan api.

Api neraka itu ada tujuh pintu, tiap-tiap pintu ada bahagiannya dari orang lelaki dan perempuan."

Baginda bertanya lagi: "Apakah pintu-pintunya bagaikan pintu-pintu rumah kami?"

Jawab Jibrail: "Tidak, tetapi selalu terbuka, setengahnya di bawah dari lainnya, dari pintu kepintu jarak perjalanan 70,000 tahun, tiap pintu lebih panas daripada yang lain 70 kali ganda."

Tanya Rasulullah SAW: "Siapakah penduduk masing-masing pintu?"

Jawab Jibrail: "Pintu yang terbawah untuk orang munafik dan orang yang kafir setelah diturunkan hidangan mukjizat Nabi Isa AS serta keluarga Firaun sedang namanya al-Hawiyah.
Pintu kedua tempat orang musyrikin bernama Jahim, pintu ketiga tempat orang shobi'in bernama Saqar, pintu keempat tempat Iblis dan pengikutnya dari kaum Majusi bernama Ladha, pintu kelima orang Yahudi bernama Huthomah, pintu keenam tempat orang Nasara bernama Sa'eir."

Kemudian Jibrail diam kerana segan pada Rasulullah SAW sehingga ditanya: "Mengapa tidak kau terankan penduduk pintu ke tujuh?"

Jawab Jibrail: "Di dalamnya orang yang berdosa besar dari umatmu yang sampai mati belum bertaubat."

Maka Baginda jatuh pengsan ketika mendengar keterangan itu sehingga Jibrail meletakkan kepala Baginda di pangkuannya sehingga sedar kembali.

Sesudah sedar, Baginda bersabda: "Ya Jibrail, sungguh besar kerisauanku dan sangat sedihku, apakah ada seorang daripada umatku yang akan masuk ke dalam neraka?"

Jawab Jibrail: "Ya, iaitu orang berdosa besar dari umatmu." Kemudian
Rasulullah SAW menangis, Jibrail juga menangis.

Baginda kemudian masuk ke dalam rumahnya dan tidak keluar kecuali untuk sembahyang kemudian kembali dan tidak berbicara dengan orang. Bila sembahyang, Baginda sering menangis dan meminta keampunan kepada Allah SWT.


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails